|
KontejneryKontejnery potkáváme běžně na dráze i na silnici. Mašinkáři je většinou přehlížejí, ale už si stačili všimnout, že jsou různobarevné a že se dělí na krátké a dlouhé. Všímavější dokonce zaregistrovali, že bývají i různě vysoké. Zvídavější tuší, že je to ještě daleko složitější, ale možností jak se dozvědět více není mnoho. Tak jsem se rozhodl shromáždit tu alespoň nejzákladnější informace, které se mi podaří zjistit. Je toho tady už docela dost, další zdokonalení se tedy chystají až v delším horizontu, ale upřesnění, fotografie i celé příspěvky dalších autorů jsou každopádně vítány. Aktuálně sháním nějaké fotografie kontejneru Uk32 (Česká Lípa), fotografie starých kontejnerů Imados by udělaly radost ještě větší, pěkný traťový záběr kontejnerového vlaku by stránky zatraktivnil - máte-li co nabídnout, ozvěte se (přibližně v duchu zásad publikovaných na stránce "výzva"). Krátký příspěvek o počátcích kontejnerů je níže, odkazy na ostatní zpracovaná témata jsou zde v tabulce.
Počátky kontejnerůRůzné kontejnerové systémy se ve světě objevovaly již před druhou světovou válkou. Nás ale zajímá, kdy a kde se objevily první kontejnery, které odpovídají požadavkům později zveřejněným v normě ISO1. Jisté je, že tyto kontejnery mají původ v Severní Americe, ale čas a místo prvního použití se v literatuře různí. Vybral jsem jednu poměrně věrohodně vyhlížející variantu: Jako první snad použila takové kontejnery společnost Sea Land, když zjistila, že doprava zboží mezi východním a západním pobřežím USA po moři, oklikou přes Panamský průplav by mohla být levnější, nežli přímou cestou po souši. Podmínkou úspěchu ovšem bylo, že zboží bude uzavřeno v normalizované skříni, která musí být snadno manipulovatelná, stohovatelná a schopná přepravy lodí i po silnici. Tak (nebo nějak podobně) se v šedesátých letech 20. století zrodil kontejner, takový jak ho známe. Do Evropy připluly první kontejnery v roce 1966 a koncem šedesátých let se údajně začaly objevovat i u nás.
Kontejnery se dělí podle vnějších rozměrů a také podle provedení. Máme kontejnery běžné - bez zvláštní výbavy, ale jsou také kontejnery chladící, kotlové, otevřené (kryté plachtou) a různé další. Téma celosvětově normalizovaných bedniček není až tak fádní, jak na první pohled vypadá.
stohování kontejnerůMezinárodní kontejnery jsou v plně zatíženém stavu stohovatelné do šesti vrstev. V dokumentaci některých účelových kontejnerů ale najdeme číslo čtyři. Mají omezenou stohovatelnost a nemohou do volného mezinárodního oběhu.
|
|