Little Joe

 

 

Elektrické lokomotivy Little Joe

V roce 1946 objednal Sovětský svaz u GE dvacet elektrických lokomotiv. Byly skříňové, se stanovišti strojvedoucího na obou koncích a byly určeny pro stejnosměrnou napájecí soustavu 3000 V. Měly výkon 3730 kW (5000 koní), délku 26822 mm a uspořádání pojezdu (2´Do)´(Do2´)´. Ještě před jejich dokončením ale přišla studená válka a v roce 1948 USA uvalily embargo na vývoz strategického zboží do SSSR. V tu chvíli již bylo prvních 14 lokomotiv dokončeno (nebo byly v pokročilé fázi rozpracování) včetně širokorozchodných podvozků. Zbývajících šest strojů GE dokončilo s podvozky normálněrozchodnými a s úmyslem prodat je v USA.

Pět širokorozchodných lokomotiv bylo prodáno železnici Paulista do Brazílie, tři normálněrozchodné koupila dráha Chicago South Shore & South Bend a upravila je pro napětí 1500 V ss (dostaly čísla 801-803). Zbylé lokomotivy koupila Milwaukee Road. Pokud to bylo nutné, upravila je na normální rozchod a nasadila je na svůj elektrizovaný úsek Harlowton - Avery ve Skalistých horách, na pomezí Montány a Idaha. Dvě lokomotivy (E20 a E21) dostaly parogenerátor a sloužily v osobní dopravě, zbylé ( E70 - E79) tahaly náklady.

Milwaukee Road zrušila lokomotivy spolu s celým svým elektrickým provozem v roce 1974, lokomotivy South Shore byly vyřazeny v roce 1981. Brazilské lokomotivy jezdily až do devadesátých let, poté byly odstaveny, ale patrně stále, ve zchátralém stavu, existují (obrázky byly svého času v Dráze).

V USA jsou zachovány tři stroje: E70 Milwaukee Road je vystavena v Deer Lodge (to je v Montáně, asi tam stojí jako pomník), 803 South Shore je v Illinois Railway Museu a 802 South Shore je v Lake Shore Railway Museu.

Vznik přezdívky Little Joe má dva výklady. Jméno má připomínat buďto Josefa Stalina, nebo řeku St. Joe v Idahu. Věřte tomu, co se vám více líbí.

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.