P40 a P42

 

 

Motorová lokomotiva GE P40 a P42 Genesis

Stříbřitá lokomotiva pro dálkovou osobní dopravu se stala symbolem současného Amtraku. Lokomotivy sice provozují i jiné společnosti, ale Amtrak zůstává jejich největším provozovatelem.

Na této stránce je zatím jen popis typu P42 a obrázky typu P40, snad to někdy dorovnám do reprezentativnější podoby.


Lokomotiva typu GE P40, konkrétně Amtrak č.814 v čele vozů Superliner. Lokomotiva je v tomto případě v čele vlaku sama, časté je ale nasazení dvojice lokomotiv. Stanice Las Vegas, 13.8.1994.

P42

Potřeba obnovit park stárnoucích lokomotiv F40PH přivedla Amtrak k objednávce nových lokomotiv. Výrobu nových strojů zadal v květnu 1996 firmě General Electric. Lokomotivy byly odvozeny od úspěšného typu P40 Genesis. Na rozdíl od typu P40 s výkonem 2983 kW (4000 koní) jsou ale osazeny šestnáctiválcovým motorem FDL o výkonu 3170 kW (4250 koní). Pohonná jednotka je stejného provedení, jako u lokomotiv GE Dash 8-40B, jen trochu vylepšená. Z hlediska vnějšího vzhledu se P42 liší vynecháním tří malých světel nad čelními okny stanoviště strojvedoucího, dále bylo vynecháno malé okénko pro posun na zadním čele. Amtrak později upravil vzhled některých P40 do stejné podoby.

Dodávky nových lokomotiv začaly hned v prosinci 1996 a do roku 2002 Amtrak získal 207 lokomotiv. Hranaté, ale přesto elegantní skříňové lokomotivy s jedním stanovištěm strojvedoucího mají maximální rychlost 177 km/h. V provozu se typicky vyskytují po dvojicích v čele souprav vozů Superliner.

Via Rail Canada si lokomotivy P42 pořídila do čela souprav Renaissance. Tyto soupravy jsou složeny z vozů, původně vyrobených pro uvažované noční vlaky, které měly projíždět tunelem pod kanálem La Manche. Po privatizaci BR z tohoto projektu sešlo a již vyrobené vozy se staly nadbytečnými. Několik let stály bez využití, až je odkoupili Kanaďané. V Kanadě byly vozy zařazeny do provozu s minimálními možnými úpravami. Například pokud jde o spřahování, tak jen na konce souprav byla dosazena samočinná spřáhla amerického typu, mezi vozy zůstaly nárazníky a šroubovky. Musí to být úchvatný pohled, když se vozy stavěné do malého britského profilu v provozu míjejí s obřími americkými bednami.


Detail podvozku lokomotivy Amtrak 814 (typ GE P40), Las Vegas, 13.8.1994.

Přehled vyrobených lokomotiv (jen P42):

typ dráha označení počet výroba poznámka
P42 Amtrak 1-20 20 1996  
21-120 100 1997  
121-207 87 2001  
P42 Via Rail Canada ? 900-920 ? 21 2001-2002  

 


Detail čela lokomotivy Amtrak 814 (typ GE P40), Las Vegas, 13.8.1994.

Model lokomotivy P42 ve velikosti N vyrábí Kato.

nahoru
Označování
BQ23-7
B30-7A
C30-7
P40 a P42
AC4400CW
ES44AC
ES44DC

 

 

Home ] Označování ] BQ23-7 ] B30-7A ] C30-7 ] [ P40 a P42 ] AC4400CW ] ES44AC ] ES44DC ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.