MPI

 

 

Motorové lokomotivy MotiwePower Industries - MPI

MPI je dceřinou společností korporace Wabtec a sídlí v Boise (stát Idaho). MPI (a její předchůdce Morrison-Knudsen) již léta dodává "skoro nové" lokomotivy, které vznikají rekonstrukcemi starších strojů. Rekonstrukce motorových lokomotiv v Americe probíhá podobně jako u nás, má ale o hodně delší tradici. Lokomotivy většinou vznikají přestavbou vyřazených strojů běžných typů EMD a GE. Z původní lokomotivy obvykle zůstává hlavní rám a podvozky (asi včetně trakčních motorů), ale i další díly. Nová je především hlavní pohonná jednotka - spalovací motor. Navenek se rekonstrukce nejvýrazněji projevují úpravami kapotáže - jednak v místech, kde došlo k největším změnám uvnitř lokomotivy, jednak za účelem zlepšení podmínek pro práci strojvedoucího.

V roce 1994 se firma Morrison-Knudsen pokoušela uplatnit i na trhu nových lokomotiv. Vyvinula lokomotivu MK5000C o výkonu 3730 kW (5000 k) s motorem Caterpillar. Tento pokus však nebyl úspěšný, snad i proto, že obor těžkých nákladních traťových lokomotiv si oba dominantní výrobci (EMD a GE) bedlivě střeží. Prví tři prototypy v nátěru Southern Pacific (č. 501-503) byly vyrobeny v polovině roku 1994, další tři prototypy, postavené na trochu delším hlavním rámu, ale jinak technicky shodné, byly vyrobeny o rok později. Měly prototypový nátěr v barvách výrobce, označení MKCX 9901-9903 a nasazeny byly ke dráze Union Pacific. Žádné objednávky na tyto lokomotivy však nepřišly, v roce 1996 se všech šest strojů vrátilo k výrobci, kde většinou stály bez užitku. Nakonec je v roce 2001 všechny koupila dráhy Utah Railway a dala jim svoje čísla 5001-5006.

V roce 2002 se firma, již pod jménem MPI, pokusila dostat na trh nových motorových lokomotiv znovu a tentokrát úspěšněji. Obě přední lokomotivky totiž podcenily nabídku osobních lokomotiv, a tak MPI využila mezeru na trhu a získala zakázky na 33 nových motorových lokomotiv typu MP36. Byl to důležitý historický okamžik pro výrobu lokomotiv v Severní Americe. Od doby, kdy tento obor opustila v roce 1984 firma Bombardier je to poprvé, kdy zde současně působí tři lokomotivky. Po prvních úspěšných sériích výroba typu MP36 pokračuje.

Motorové lokomotivy typu TE70-4S

Tyto lokomotivy vznikly rekonstrukcí vyřazených strojů typu GE U25B. Čtyři vyřazené lokomotivy dráhy Southern Pacific byly odeslány na přestavbu v roce 1977. V dílnách Morrison-Knudsen obdržely nový švýcarský spalovací motor Sulzer V-12 a také novou, vyšší dlouhou kapotu. Do provozu SP se vrátily v roce 1978 a dostaly neobvyklý nátěr v jasných odstínech červené a oranžové a podle nátěru i přezdívku Popsicle (tj. nanuk - zmrzlina na špejli).

Lokomotivy od začátku trpěly nízkou spolehlivostí a byly potíže s jejich údržbou. Staly se mezi personálem velmi neoblíbenými a na vlaky byly nasazovány zřídka. V roce 1987 byly vyřazeny z evidence a prodány kovošrotu. Až dosud (2003) však sešrotovány nebyly, stojí na odpojené koleji v areálu GE a čekají, jestli se najde někdo, kdo by je koupil.

Přestože byly tyto lokomotivy neúspěšné, jsou zajímavou ukázkou, jak vznikají v Americe rekonstruované lokomotivy. V případě, že by se byla tato rekonstrukce v provozu osvědčila, uvažovalo se o rekonstrukci asi 50 strojů tohoto typu.

Motorové lokomotivy typu GP40FH-2

Dalším typem vzniklým rekonstrukcí u firmy Morrison-Knudsen jsou osobní lokomotivy GP40FH-2. V roce 1987 bylo 15 těchto strojů dodáno pro příměstskou dopravu, kterou v okolí New Yorku zajišťuje New Jersey Transit.

Lokomotivy byly postaveny na rámech nákladních lokomotiv EMD GP40, i mnoho dalších použitých dílů bylo z produkce EMD, pro skříň byly použity díly z lokomotiv EMD F45.

Předpokládá se, že NJT tyto lokomotivy vyřadí v roce 2004.

Motorové lokomotivy typu MP15B (a GP15D)

Posunovací lokomotivy GP15D o výkonu 1120 kW (1500 koní) vyrábí MPI pro lokomotivku EMD, která je prodává pod svojí značkou. Desetikusovou sérii podobných lokomotiv, označených typem MP15B vyrobila firma MPI v roce 2004 pro Amtrak. Jsou zajímavé tím, že mají asi o 25 cm sníženou kabinu. Je to kvůli průjezdům tunely v New Yorku. Mají motor Caterpillar řady 3500. Lokomotivy jsou někdy také uváděny pod označením MP1500. Nejvíce jich používá Port Terminal Railroad Association. To je dopravce, který obsluhuje více než 240 km kolejí v houstonském přístavu (Texas).

Přehled vyrobených lokomotiv:

typ dráha označení počet výroba poznámka
MP15B Amtrak 570-579 10 2004  
MP1500 Port Terminal Railroad Association ? 24    

nahoru
Alstom
MPI

MP36

 

 

Home ] Alstom ] [ MPI ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.