Výhybky USA

 

 

Výhybky po americku

Účelem této stránky není nic jiného, než upozornit na jednu vzhledovou odlišnost severoamerických výhybek. Pokud je tu náhodou pár rozumů navíc, tak jedině dobře.

V USA je zvykem řezat dřevěné výhybkové pražce na hodnoty zaokrouhlené na půl stopy, a tak jsou délky dostupných pražců stupňované po cca 15 centimetrech. Ve výhybkách (především těch štíhlejších) je tak vždy vedle sebe několik stejně dlouhých pražců, pak délka pražců o stupeň poskočí a zas jich je několik stejných vedle sebe a takto stupňovitě to pokračuje dál. Vždy jeden pražec ze skupiny je využitý tak akorát, ostatní nápadně přečnívají (až o necelých 15 cm). Rád bych posloužil obrázkem skutečné severoamerické výhybky, ale žádný vlastní nemám a časopisy se mi skenovat nechce, ale pokud se spolehnete na moje svědectví, tak na fotografiích z pokládky kolejí vypadají výhybky v USA opravdu takto. Jinak je to dobře vidět na modelových výhybkách Atlas, nebo mohu doporučit výkresy výhybek pro modeláře publikované na www.prototrains.com/turnout/turnout.html. Traťové pražce mají v USA délku 2.6 m (jako u nás), nejdelší výhybkové jsou obvykle pětimetrové. Za nimi už bývají koleje natolik rozestoupené, že mohou mít každá svoje pražce.

Dostat kvůli porovnání na jeden obrázek skutečné výhybky z Evropy a z USA je skoro nemožné. Takže budu celou věc demonstrovat hlavně na modelech.

Výrobci modelů toto dříve nerespektovali (nerespektovali ostatně ani základní geometrii, tak co se trápit s pražci, zvlášť když modelové řešení je ještě ke všemu takové neestetické, že), ale v současnosti se již schodovitě zaříznuté pražce v sadách kolejiva orientovaných na americké železnice objevují. Kromě zde zmíněného kolejiva Atlas takto vypadá třeba i americké kolejivo Peco H0.


Výhybka Peco (vlevo) jakožto modelový příklad evropských představ o řezání pražců a výhybka Atlas (vpravo) jako příklad amerického řezání pražců. Srovnání dává celkem názornou představu o problému, přestože není úplně korektní, protože výhybka Peco má přehnaně velké pražce neodpovídající měřítku 1:160.

Obrázky skutečných amerických výhybek sice (jak už jsem psal) nemám, ale ono je nakonec stejně pro všechny zajímavější, jak je to doopravdy u nás. Samozřejmě, že o ladný průběh křivky spojující konce pražců jde až (skoro) v poslední řadě. Pražcové rošty jsou pěkně zubaté a to zejména u výhybek starších, které prošly údržbou a výměnou nějakých pražců. Přesvědčte se sami:


Odbočná větev výhybky v Libici nad Cidlinou. Délka pražců je v tomto případě stupňována "po americku", ale jemněji (10 cm?). Fotografováno 22.7.2009.


Předchozí případ je ovšem netypický, normální výhybka vypadá nepravidelněji, šišatěji - Beroun 25.8.2009.

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.