Výzva

 

 

Přidejte obrázky vašich modelů na tyto stránky

Podařilo se mi již shromáždit pozoruhodné množství obrázků a dalších informací o modelech vozidel našich drah. S použitím "přehledu" se v nich můžete volně prohrabovat. Podpoříte-li tuto myšlenku, možná se časem podaří dopracovat dílo o československých modelech do velmi unikátní podoby. Stránky se zaměřují na modelové velikosti TT a N, ale ani modely jiných velikostí nejsou odmítány, jak se můžete ostatně přesvědčit. Platí ale, že jejich zpracování má o něco nižší prioritu.

Rád bych apeloval hlavně na příznivce velikosti TT, která je mezi našimi modeláři hodně rozšířena a přitom je zde zatím zpracována velmi chabě. Prodej českého TT navíc vyniká vysokým podílem braku. Pod hlavičkou výrobců, prodejců i zájmových sdružení se prodávají výrobky velmi rozkolísané úrovně a zodpovědně zpracovaný přehled může začátečníkům pomoci s určováním co je ještě model a co už jen pestrobarevná krabička s kolečky.

přidejte se

Uvítám příspěvky o modelech vaší vlastní stavby (případně s využitím odlitků), ale i zodpovědně zpracované informace o tom, co jste koupili v obchodě. Když si připravíte celý příspěvek, text i fotografie, budu raději. Nejlépe ne přímo v html, ale text zvlášť (třeba ve wordu, nebo přímo v textu e-mailové zprávy) a obrázky zvlášť (jpg). Ale pokud se vám do spisovatelství nechce, úplně postačí, když pošlete pár fotografií (z digitálního fotoaparátu nebo naskenovaných) a k tomu aspoň tři věty popisu.

k textu

Nejlépe bude, když o sobě budete psát ve třetí osobě ("Pepa Vonásek ze Soupravic postavil lokomotivu..."). Napište jestli jste postavili prostě nějakou typickou představitelku oblíbené řady, nebo přímo konkrétní stroj z depa XY, v nátěru podle fotografií z roku 1234. Napište několik vět o tom, z čeho že jste to udělali, jak jste poskládali skříň, jaký jste použili motorek, jaké převody, dvojkolí, nárazníky a podobně. Napište, jestli jste model zkrátili na existující pojezd, zvětšili rozvor kvůli velkým okolkům, nebo udělali jiné úpravy. Pokud je model postavený z odlitku, uveďte, kdo odlitek vyrobil. Napište jestli jste model natřeli štětcem nebo stříkali, jaké jste použili obtisky.... co víte napište, když něco nevíte, nedá se nic dělat. Taky je dobře uvést, v kterém roce jste model dokončili. Jak informace stárnou, nabývá tento údaj na zajímavosti.

Nezapomeňte poukázat i na případné nedostatky. Je dobře na tyto věci upozornit. Tím dáte najevo, že o tom víte a předejdete připomínkám šťourů, navíc nebudete uvádět ostatní nevědomky v omyl. Čtenáři pak budou moci sami posoudit, jestli se s omezeními, která tlačí i je, vypořádají tak jako vy, anebo úplně jinak.

k fotografiím

Obvykle publikuji fotografie o šířce 680 bodů, ale posílejte raději obrázky ve větším rozlišení. Udělat výřez a zmenšit rozlišení je to nejmenší a nejrychlejší co se dá udělat. Navíc nevylučuji, že by se výhledově mohly publikovat obrázky v rozlišení větším. Na všechny ostatní parametry fotografií ale dejte pozor. Posílejte fotografie ostré, přiměřeně kontrastní, s věrnými barvami a pokud možno s vyrovnanými vertikálami. Opravovat tyto parametry je zdlouhavá práce, která může hodně prodloužit dobu do publikování vašeho příspěvku. Pokud už něco vyfotíte naštorc, jestli to jen trochu umíte, pootočte obrázek v počítači dříve, než mi ho pošlete. A klidně ho pošlete i s těmi bílými klíny, které vzniknou při otáčení na okrajích, výřez už udělám v cuku letu.

pár nejzákladnějších rad jak fotografovat

Fotografování modelů není úplně triviální úloha, ne každý to umí, ale budete-li se držet alespoň těchto rad, bude to pro publikování na internetu zcela vyhovující. Obvykle nejhorší fotografie vyrobíte s použitím blesku, tak ho radši hned vypněte. Naopak nejlepší fotografie pořídíte když vynesete své modely ven, za jasného dne, takového, kdy je dost světla, ale přitom toto světlo není příliš ostré. To ale nejde vždycky splnit a tak budete muset většinou vzít zavděk umělým osvětlením. Současné digitální přístroje mají většinou makro režim vyhovující i pro fotografování modelů. Stále ale platí, že je vhodné volit co nejvyšší clonu, abyste dosáhli slušnější hloubku ostrosti. Z toho vyplývá, že budete mít světla často málo, a to vede k použití delšího času. Proto doporučuji použít stativ a drátovou spoušť, ale pokud je nemáte, tak si fotoaparát alespoň podepřete a nastavte na samospoušť (fotoaparát pak exponuje v jiném okamžiku, než kdy mačkáte spoušť, tedy až ve chvíli, kdy máte opět pevnější ruku). No a kdo není ochoten udělat ani to, tak alespoň ať se soustředí na tu pevnou ruku. Obrázky pořízené při umělém světle mohou mít posunuté barvy (většinou dožluta). Některé digitální fotoaparáty se s tím umí beze zbytku vypořádat, jindy je nutná dodatečná korekce v počítači. Budu radši, když toto všechno uděláte vy. I když světlo zářivek vypadá na pohled méně žlutě, výsledky bývají často horší než se žárovkami.

jak mi to máte poslat

Normálně si dopisuji hlavně s použitím adresy petr@litomysky.cz, ale fotografie (a vůbec jakékoliv přílohy) posílejte zásadně na litomysky@centrum.cz. Jste-li autorem modelu, nestyďte se uvést své vlastní jméno, zatím ho všichni uvedli (ale netrvám na tom a budete-li si přát nepublikuji ho). Já vaše podklady nějak zpracuji a výsledek publikuji na webu. Okamžitě po publikování vás na to upozorním, abyste se případně mohli ozvat se svými připomínkami. Pokud nepošlete příspěvek již připravený a mám s tím více práce (psaní textu, úprava fotografií - kontrast, jas, vertikály) může se doba do uveřejnění protáhnout.

Publikovány budou jen modely, tj. modelová vozidla, která jsou zmenšeninou skutečných vozidel. Některé další kousky mohou být uvedeny jako odstrašující příklady. Cílem je vybudovat přehled modelů a nikoliv katalog pro sběratele pivních suvenýrů.

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.