740.122

 

 

740.122

model Josefa Choce v měřítku 1 : 87

Model lokomotivy 740.122 ve velikosti HO postavil Josef Choc spolu se svým bratrem. Pracují u OKD Dopravy na Kladně jako provozní dispečer vlakové dopravy a traťový strojník. V modelaření se zaměřují hlavně na úpravy vozů řady Falls podle skutečných vozů, na lokomotivy externích dopravců a různé rarity a prototypy, které jezdily a jezdí na našich kolejích.


Model 740.122

Skutečná lokomotiva byla vyrobena v ČKD pro polský průmysl a původně nesla označení T 448-P122. Z Polska byla lokomotiva dovezena  na Slovensko, kde byla v ZTS Dubnica nad Váhom přestavěna a upravena. Nejnápadnější vzhledovou změnou je snížení krátkého představku. Po této rekonstrukci byla lokomotiva prodána do Itálie firmě CLF Bologna, kde slouží ve dvojicích s dalšími lokomotivami při opravě tratí.


Skutečná 740.122

Jako základ pro model posloužil odlitek od p. Máši. Odlitek byl standardně opracován a celý krátký představek byl odříznut. Nový krátký představek byl postaven z plastových desek Evergreen, z polotovarů Evergreen byly rovněž vytvořeny ochranné rámy (pluhy) na čela lokomotivy a nový čelní reflektor na krátkém představku. Na zábradlí bylo použito plastových tyček 0,5 mm (opět Evergreen), na madla a žebřík na střechu lokomotivy byl použit drát průměru 0,25 mm. Lokomotiva byla osazena lepty od firmy DK model, tažné háky, vzduchové hadice a masky podvozků jsou od firmy ČS Train. Na hlavní světlomety byl použit světlovod o průměru 4 mm a na dolní světlomety byly použity štrasové kamínky, které byly upravené na danou velikost a nabarvené gelovou barvou, aby při dotyku světla vypadaly jako svítící. Stanoviště strojvedoucího bylo osazeno pulty, sedadly a figurkou strojvedoucího. Barevné schéma lokomotivy bylo dodrženo dle norem ČSN a barvy Revell byly namíchané tak aby odpovídaly skutečnosti.

Pojezd byl vytvořen podle pojezdů p. Pletichy, ale s úpravou pro větší tažnou sílu při rozjezdu. Maximální rychlost modelu odpovídá modelovým 70 km/hod. Model byl dobalastován kvůli zvětšení tažné síly. Balast byl umístěn do výbrusu uvnitř lokomotivní skříně a také do podvozků.


Výchozí polotovar - odlitek T 448.05 od J. Máši.


740.122

Vzhledem k tomu že autoři modelu nemají vlastní kolejiště, vyzkoušeli lokomotivu v Praze Podbabě v DDM (pod Juliskou). Lokomotiva splnila očekávání a v náročném terénu dokázala vozit 11 ložených vozů. Svým vzhledem si zde získala pojmenování „ušlápnutá“. Dále byla vidět v železničním muzeu v Lužné, kde byla vystavena a také jezdila na tamním kolejišti bez problémů s dvaceti vozy.


Ušlápnuté čelo krátkého představku.


Standardní vzhled čela dlouhé kapoty.


740.122 mezi dalšími modely bratří Choců.

Fotografie pro tuto stránku poskytl Josef Choc, text od téhož autora byl redakčně upraven.

nahoru
Stará titulní
Kadee
Intermountain
Life-Like
Korkové lože
M-M u nás
H0n3
H0e
ŽZO
Mokrá n. Soupr.
Chessie
Jeseníky
Jeseníky 2
Rocky Mountains
S 699.001
740.122
Ceník Ameriky

 

 

Home ] Stará titulní ] Kadee ] Intermountain ] Life-Like ] Korkové lože ] M-M u nás ] H0n3 ] H0e ] ŽZO ] Mokrá n. Soupr. ] Chessie ] Jeseníky ] Jeseníky 2 ] Rocky Mountains ] S 699.001 ] [ 740.122 ] Ceník Ameriky ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.