|
740.122model Josefa Choce v měřítku 1 : 87 Model lokomotivy 740.122 ve velikosti HO postavil Josef Choc spolu se svým bratrem. Pracují u OKD Dopravy na Kladně jako provozní dispečer vlakové dopravy a traťový strojník. V modelaření se zaměřují hlavně na úpravy vozů řady Falls podle skutečných vozů, na lokomotivy externích dopravců a různé rarity a prototypy, které jezdily a jezdí na našich kolejích. Skutečná lokomotiva byla vyrobena v ČKD pro polský průmysl a původně nesla označení T 448-P122. Z Polska byla lokomotiva dovezena na Slovensko, kde byla v ZTS Dubnica nad Váhom přestavěna a upravena. Nejnápadnější vzhledovou změnou je snížení krátkého představku. Po této rekonstrukci byla lokomotiva prodána do Itálie firmě CLF Bologna, kde slouží ve dvojicích s dalšími lokomotivami při opravě tratí. Jako základ pro model posloužil odlitek od p. Máši. Odlitek byl standardně opracován a celý krátký představek byl odříznut. Nový krátký představek byl postaven z plastových desek Evergreen, z polotovarů Evergreen byly rovněž vytvořeny ochranné rámy (pluhy) na čela lokomotivy a nový čelní reflektor na krátkém představku. Na zábradlí bylo použito plastových tyček 0,5 mm (opět Evergreen), na madla a žebřík na střechu lokomotivy byl použit drát průměru 0,25 mm. Lokomotiva byla osazena lepty od firmy DK model, tažné háky, vzduchové hadice a masky podvozků jsou od firmy ČS Train. Na hlavní světlomety byl použit světlovod o průměru 4 mm a na dolní světlomety byly použity štrasové kamínky, které byly upravené na danou velikost a nabarvené gelovou barvou, aby při dotyku světla vypadaly jako svítící. Stanoviště strojvedoucího bylo osazeno pulty, sedadly a figurkou strojvedoucího. Barevné schéma lokomotivy bylo dodrženo dle norem ČSN a barvy Revell byly namíchané tak aby odpovídaly skutečnosti. Pojezd byl vytvořen podle pojezdů p. Pletichy, ale s úpravou pro větší tažnou sílu při rozjezdu. Maximální rychlost modelu odpovídá modelovým 70 km/hod. Model byl dobalastován kvůli zvětšení tažné síly. Balast byl umístěn do výbrusu uvnitř lokomotivní skříně a také do podvozků. Vzhledem k tomu že autoři modelu nemají vlastní kolejiště, vyzkoušeli lokomotivu v Praze Podbabě v DDM (pod Juliskou). Lokomotiva splnila očekávání a v náročném terénu dokázala vozit 11 ložených vozů. Svým vzhledem si zde získala pojmenování „ušlápnutá“. Dále byla vidět v železničním muzeu v Lužné, kde byla vystavena a také jezdila na tamním kolejišti bez problémů s dvaceti vozy. Fotografie pro tuto stránku poskytl Josef Choc, text od téhož autora byl redakčně upraven. |
|
|