Podvozky

 

 

Americké nákladní podvozky v sortimentu Kadee H0

Vozy amerických železnic jsou až na nemnoho výjimek čtyřnápravové. Mají podvozky, kterým u nás říkáme diamond. Američané jim tak neříkají, zato rozlišují celou řadu různých typů tohoto podvozku. Asi nejširší nabídku modelových podvozků ve velikosti H0 najdeme v sortimentu Kadee. (Popis vývoje amerických podvozků je u modelové velikosti N, pro informace o jednotlivých typech podvozků se tedy obracejte tam. Nabídka ve velikosti H0 je ovšem (jak se na větší měřítko sluší) bohatší a tak tam popis všech zde uváděných typů nenajdete.)

Podvozky Kadee jsou dvojího provedení - trojdílné (s funkčním vypružením) a dvojdílné. Podvozky obou výrobních řad jsou (stejně jako skutečné podvozky diamond torzně poddajné.

Torzní poddajnosti je docíleno dvěma způsoby. Trojdílné podvozky mají (stejně jako ve skutečnosti) rám složený ze tří kovových odlitků kloubově spojených vypružením. Tyto modelové podvozky tedy mají funkční vypružení, které zajišťují vinuté šroubové pružiny. Trojdílné podvozky jsou převážně kovové (z plastu je jen elektrická izolace dvojkolí a u některých podvozků také drobné detaily, jako např. brzdové pákoví a špalíky). Nověji se vyrábějí odlišně řešené podvozky dvojdílné (HGC), složené ze dvou dílů vyrobených ze zvláštního, těžkého plastu, vzhledem připomínajícího černěný kov. Tyto dvoudílné podvozky jsou také torzně poddajné, ale nemají funkční vypružení, pružiny jsou na nich jen plasticky vymodelované na postranici podvozku. Jsou skoro stejně těžké jako podvozky kovové. Více o provedení podvozků obou koncepcí je zde.

Podvozky se na vůz upevňují pomocí šroubů (které současně slouží jako otočné čepy). Výrobce doporučuje šrouby s palcovým závitem 2-56 (kovové č.kat. Kadee 1703-1711 nebo plastové č.kat. Kadee 256), asi nejužitečnější jsou kovové šrouby 9.5 mm dlouhé (č.kat. Kadee 1708). Šrouby 2-56 mají vnější průměr závitu 2.18 mm. V našich podmínkách můžeme místo nich použít šrouby M2, ale pozor, metrické šrouby mají jiné stoupání závitu, takže je nedoporučuji šroubovat do děr (např. v plastovém rámu vozu), kde již předtím byl palcový šroub (o kovových maticích nemluvě).

podvozky Kadee s funkčním vypružením (trojdílné)

Podvozky jsou dodávány jako sestavené, včetně dvojkolí (popis dvojkolí je níže), ale bez upevňovacích šroubů. U podvozků se spřáhly není spřáhlo namontované, příslušné díly jsou jen přiloženy. Náhradní dvojkolí, pružiny i spřáhla lze koupit i samostatně (příslušná katalogová čísla jsou v tabulce). Podvozky se dodávají ve třech variantách:

základní

podvozek s normální tornou pro upevnění čepem (šroubem), bez spřáhel

samostředící

torna podvozku je upravena tak, že při zvednutí vozu z kolejí se podvozek samočinně vyrovná do polohy rovnoběžné s podélnou osou vozu, bez spřáhel

se spřáhly

podvozek s normální tornou pro upevnění čepem (šroubem), součástí podvozku je spřáhlová skříň do které se montuje spřáhlo typu Magne-Matic

sortiment

V tabulce jsou uvedena katalogová čísla Kadee.

typ

provedení

obrázek (základní provedení)

náhradní pružiny

náhradní dvojkolí

zákl.

samo- středící

se spřáhly

č.kat. Kadee:

č.kat. Kadee:

Bettendorf

500

550

502

637

520

Arch Bar

501

551

503

637

523

A.S.F. A-3 Ride-Control

504

552

-

637

520

Andrews

509

553

510

637

523

Bettendorf T-Section

511

554

512

637

523

Roller Bearing

513

555

-

638

522-?

Vulcan Double Truss

515

556

516

637

523

Pennsylvania 2D-F8 (50t)

517

557

-

637

523

Barber S-2 (70t) Roller Bearing

518

558

-

637

520

podvozky Kadee bez funkčního vypružení (dvojdílné)

Podvozky nové koncepce jsou dodávány od roku 2009, všechny jsou v provedení samostředícím. Podvozky jsou sestavené a dodávají se včetně upevňovacích šroubů. Některé podvozky se dodávají variantně vystrojené různými typy dvojkolí (s žebrovanými, nebo hladkými disky).

nákladní podvozky

Podvozky jsou v přehledu řazeny od nýtovaných přes lité s kluznými ložisky až po nejnovější s valivými ložisky (ale ne docela chronologicky).

typ

č.kat. Kadee

obrázek (základní provedení)

náhradní dvojkolí

č.kat. Kadee

Arch Bar

561

523

Bettendorf

(na obrázku je provedení Kadee 564)

564

520

565

523

A.S.F. Ride-Control

(na obrázku je provedení Kadee 563)

562

520

563

523

Barber S-2-B

566

520

National B-1 (50t)

(na obrázku je provedení Kadee 567)

567

523

novinka duben 2011

568

520

novinka duben 2011

National B-1 Roller Bearing (70t)

560

520

novinka duben 2011

ASF Barber S-2 ACL (70t)

560

520

Roller Bearing (100t)

569

520

novinka duben 2011

 

dvoudílné podvozky pro služební vozy

Americké služební vozy často mívaly podvozky vypružené listovými pružnicemi.

typ

č.kat. Kadee

obrázek (základní provedení)

náhradní dvojkolí (č.kat. Kadee)

poznámka

Arch Bar pro služební vozy

583

523

novinka duben 2011

Bettendorf - AAR

580

520

Bettendorf T-Section

581

523

Barber - Bettendorf Roller Bearing

582

520

dvojkolí

Dvojkolí Kadee jsou celokovová (přitom nemagnetická) a kromě dobrých jízdních vlastností (profil jízdní plochy RP-25) jsou pozoruhodná svým modelovým provedením. K vysoké modelovosti přispívají nejen nízké okolky (RP-25), ale též provedení disků kol. To je zvláště nápadné u dvojkolí s žebrovanou vnitřní plochou kol. Tato kola jsou perfektním modelem v historii našich drah poměrně málo používaných litých kol. Důsledkem použité technologie jsou nejen žebra na vnitřní ploše disku kola, ale též nápisy v podobě nálitků na vnější ploše disku (obvykle označení slévárny, roku výroby a šarže). Toto vše najdete i na modelových dvojkolích Kadee.

Na vozech ČSD se používala nejčastěji dvojkolí o průměrech 920, 950 a 1000 mm (nový stav). Z tohoto pohledu jsou pro naše modeláře vhodná pouze dvojkolí č.kat. Kadee 522. Litá kola s žebrováním se vyskytovala jen na nemnoha vozech pocházejících ještě z období soukromých drah.

číslo katalogu Kadee

určení (USA)

průměr předlohy

vnitřní plocha disku kola

obrázek

520

nákladní

838 mm

33´´

hladká

521

osobní

914 mm

36´´

žebrovaná

522

osobní

914 mm

36´´

hladká

523

nákladní

838 mm

33´´

žebrovaná

524

nákladní

711 mm

28´´

hladká

Na něčí konkrétní přání jsem podrobněji zpracoval popis dvojkolí Kadee 520. Do budoucna by se tabulka mohla rozšířit i o ostatní typy, ale nemám naspěch:

parametry dvojkolí

číslo katalogu jmenovitý průměr předlohy naměřeno* [mm]
skutečnost 1:87 d D l dn ds t rz
Kadee 520 838 mm (33´´) 9.63 9.65 11.0 26.0 2.0 2.4 2.8 14.8

*) Pozn.: Jmenovité hodnoty jsou podle výrobce nebo podle předlohy, ostatní rozměry jsou změřené na náhodně vybraných dvojkolích. Jednotlivé veličiny mají tento význam d - průměr jízdní plochy (ta je samozřejmě mírně kuželová a zde je uvedena jakási střední hodnota), D - průměr přes okolky, l - délka nápravy přes špičky hrotů, dn - průměr nápravy uprostřed délky, ds - průměr nápravy u kola, t- tloušťka disku kola, rz - rozkolí.


Detail dvojkolí Kadee 520 (průměr 9.65 mm).

Většina obrázků publikovaných na této stránce byla poskytnuta laskavostí firmy Kadee Quality Products Company.
Doporučujeme Vám navštívit jejich oficiální stránky, kde najdete mnohé užitečné informace (pochopitelně v angličtině). Každý měsíc jsou tam publikovány aktuální novinky.

Aktuální nabídku podvozků, dvojkolí a příslušenství najdete v ceníku Kadee.

nahoru
Spřáhla M-M
Nákladní vozy
Podvozky
Svorník
Kalendář
Ceník Kadee
Vozy skladem

Podvozky zblízka

 

 

Home ] Spřáhla M-M ] Nákladní vozy ] [ Podvozky ] Svorník ] Kalendář ] Ceník Kadee ] Vozy skladem ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.