|
Americké nákladní podvozky v sortimentu Kadee H0Vozy amerických železnic jsou až na nemnoho výjimek čtyřnápravové. Mají podvozky, kterým u nás říkáme diamond. Američané jim tak neříkají, zato rozlišují celou řadu různých typů tohoto podvozku. Asi nejširší nabídku modelových podvozků ve velikosti H0 najdeme v sortimentu Kadee. (Popis vývoje amerických podvozků je u modelové velikosti N, pro informace o jednotlivých typech podvozků se tedy obracejte tam. Nabídka ve velikosti H0 je ovšem (jak se na větší měřítko sluší) bohatší a tak tam popis všech zde uváděných typů nenajdete.) Podvozky Kadee jsou dvojího provedení - trojdílné (s funkčním vypružením) a dvojdílné. Podvozky obou výrobních řad jsou (stejně jako skutečné podvozky diamond torzně poddajné. Torzní poddajnosti je docíleno dvěma způsoby. Trojdílné podvozky mají (stejně jako ve skutečnosti) rám složený ze tří kovových odlitků kloubově spojených vypružením. Tyto modelové podvozky tedy mají funkční vypružení, které zajišťují vinuté šroubové pružiny. Trojdílné podvozky jsou převážně kovové (z plastu je jen elektrická izolace dvojkolí a u některých podvozků také drobné detaily, jako např. brzdové pákoví a špalíky). Nověji se vyrábějí odlišně řešené podvozky dvojdílné (HGC), složené ze dvou dílů vyrobených ze zvláštního, těžkého plastu, vzhledem připomínajícího černěný kov. Tyto dvoudílné podvozky jsou také torzně poddajné, ale nemají funkční vypružení, pružiny jsou na nich jen plasticky vymodelované na postranici podvozku. Jsou skoro stejně těžké jako podvozky kovové. Více o provedení podvozků obou koncepcí je zde. Podvozky se na vůz upevňují pomocí šroubů (které současně slouží jako otočné čepy). Výrobce doporučuje šrouby s palcovým závitem 2-56 (kovové č.kat. Kadee 1703-1711 nebo plastové č.kat. Kadee 256), asi nejužitečnější jsou kovové šrouby 9.5 mm dlouhé (č.kat. Kadee 1708). Šrouby 2-56 mají vnější průměr závitu 2.18 mm. V našich podmínkách můžeme místo nich použít šrouby M2, ale pozor, metrické šrouby mají jiné stoupání závitu, takže je nedoporučuji šroubovat do děr (např. v plastovém rámu vozu), kde již předtím byl palcový šroub (o kovových maticích nemluvě). podvozky Kadee s funkčním vypružením (trojdílné)Podvozky jsou dodávány jako sestavené, včetně dvojkolí (popis dvojkolí je níže), ale bez upevňovacích šroubů. U podvozků se spřáhly není spřáhlo namontované, příslušné díly jsou jen přiloženy. Náhradní dvojkolí, pružiny i spřáhla lze koupit i samostatně (příslušná katalogová čísla jsou v tabulce). Podvozky se dodávají ve třech variantách:
sortimentV tabulce jsou uvedena katalogová čísla Kadee.
podvozky Kadee bez funkčního vypružení (dvojdílné)Podvozky nové koncepce jsou dodávány od roku 2009, všechny jsou v provedení samostředícím. Podvozky jsou sestavené a dodávají se včetně upevňovacích šroubů. Některé podvozky se dodávají variantně vystrojené různými typy dvojkolí (s žebrovanými, nebo hladkými disky). nákladní podvozky Podvozky jsou v přehledu řazeny od nýtovaných přes lité s kluznými ložisky až po nejnovější s valivými ložisky (ale ne docela chronologicky).
dvoudílné podvozky pro služební vozy Americké služební vozy často mívaly podvozky vypružené listovými pružnicemi.
dvojkolíDvojkolí Kadee jsou celokovová (přitom nemagnetická) a kromě dobrých jízdních vlastností (profil jízdní plochy RP-25) jsou pozoruhodná svým modelovým provedením. K vysoké modelovosti přispívají nejen nízké okolky (RP-25), ale též provedení disků kol. To je zvláště nápadné u dvojkolí s žebrovanou vnitřní plochou kol. Tato kola jsou perfektním modelem v historii našich drah poměrně málo používaných litých kol. Důsledkem použité technologie jsou nejen žebra na vnitřní ploše disku kola, ale též nápisy v podobě nálitků na vnější ploše disku (obvykle označení slévárny, roku výroby a šarže). Toto vše najdete i na modelových dvojkolích Kadee. Na vozech ČSD se používala nejčastěji dvojkolí o průměrech 920, 950 a 1000 mm (nový stav). Z tohoto pohledu jsou pro naše modeláře vhodná pouze dvojkolí č.kat. Kadee 522. Litá kola s žebrováním se vyskytovala jen na nemnoha vozech pocházejících ještě z období soukromých drah.
Na něčí konkrétní přání jsem podrobněji zpracoval popis dvojkolí Kadee 520. Do budoucna by se tabulka mohla rozšířit i o ostatní typy, ale nemám naspěch:
*) Pozn.: Jmenovité hodnoty jsou podle výrobce nebo podle předlohy, ostatní rozměry jsou změřené na náhodně vybraných dvojkolích. Jednotlivé veličiny mají tento význam d - průměr jízdní plochy (ta je samozřejmě mírně kuželová a zde je uvedena jakási střední hodnota), D - průměr přes okolky, l - délka nápravy přes špičky hrotů, dn - průměr nápravy uprostřed délky, ds - průměr nápravy u kola, t- tloušťka disku kola, rz - rozkolí.
Aktuální nabídku podvozků, dvojkolí a příslušenství najdete v ceníku Kadee. |
|