|
Brnostanice modulové železnice Zababov (velikost N)
Skrytá nádraží vytvářejí provozní zázemí větších kolejišť. Na klasickém kolejišti bývají umístěna v podzemí, někde pod horami a jejich hlavním úkolem bývá deponovat větší množství souprav, aby byl provoz v modelové části kolejiště bohatší. Často jsou obtížněji přístupná a pracují ve víceméně automatickém režimu. Na modulovém kolejišti je to podobné, ale přece jen maličko jiné. I zde jsou stanice, kterým se říká skryté, i když jsou většinou stejně přístupné a viditelné, jako ty modelové. Od modelových stanic se liší na první pohled hlavně tím, že na nich není modelována krajina. Jejich kolejové uspořádání je totiž účelově podřízeno úkolu vytvářet provozní zázemí kolejiště a často neodpovídá skutečné železnici - a z tohoto důvodu zde modelování krajiny ani nemá smysl. Protože jsou skrytá nádraží modulové železnice dobře přístupná (a dokonce lépe než ta modelová - nepřekážejí tu stromy, lampy a jiná veteš), lze si na nich, na rozdíl od skrytých nádraží klasických kolejišť, obvykle velmi dobře vyhrát s posunem. Jistě by bylo možné říkat těmto stanicím třeba odstavné nebo manipulační, ale i označení skryté je pro tyto stanice, které jsou sice docela dobře viditelné, ale přece jen nejsou součástí modelové krajiny, případné. Brno Největším skrytým nádraží modulové železnice N v Zababově je Brno. Název je symbolický, stanice sice v žádném směru skutečné Brno nemodeluje, ale vlaky z malých modelových nádražíček prostě jedou kamsi směrem do velkého města (či z něho). Brno má jen jedno zhlaví, které umožňuje připojení dvou jednokolejných tratí (nebo jedné dvoukolejné), za zhlavím následuje desetikolejná harfa pro odstavování souprav. Na druhém konci se koleje sbíhají k točně, kterou stanice končí. Točna slouží nejen k obracení lokomotiv, ale i k přejíždění mezi jednotlivým kolejemi (když lokomotiva objíždí soupravu) a nahrazuje tak všechny výhybky, které by jinak byly potřeba pro druhé zhlaví. Takto umístěná točna je právě tím objektem, který skryté nádraží nejvíce odlišuje od skutečných stanic. Dalším skrytým nádražím jsou Staré Splavy.
|
|
|