Hlubinové vozy PRR
Hlubinové vozy jsou zvláštností i v Evropě. V Americe, kde tratě mají větší
průjezdný průřez a vyšší nápravovou hmotnost, jsou ještě vzácnější.
Proto příliš nepřekvapí, že i když se jedná o vozy vysoce atraktivní,
zatím se jejich modelů mnoho neobjevilo. Ve velikosti N vyrábí nepříliš přesvědčivý
čtyřnápravový hlubinový vůz Bachmann. Šestinápravový vůz kdysi vyrábělo
snad Roco (později byl dosazením nárazníků přepracován na "evropský"
vůz). Další model šestinápravového vozu vyrábí Micro-Trains (zde popisovaný
model). V únoru
2004 uvedla firma Alan Curtis Models stavebnici (odlitky z polyuretanu a bílého
kovu) osminápravového vozu ve dvou provedeních (s různou délkou mostu).
Tolik k celkovému přehledu dostupných hlubinových vozů, dále se budeme
věnovat popisu výrobku Micro-Trains.
PRR 470011.
předloha
Deset hlubinových vozů bylo vyrobeno pro dráhu Pennsylvania v roce 1940.
Vozy mohly přepravovat náklad o hmotnosti až 122 tun (vlastní hmotnost vozu
49 tun). Měly třínápravové podvozky Buckeye s kluznými ložisky. Vozy byly označeny čísly 470010-470019.
PRR 470011.
model Micro-Trains
Model byl uveden na trh v únoru 2001 a o úspěchu který zaznamenal mezi
modeláři svědčí udělení ceny Model
roku 2001 v kategorii vozů velikosti N.
Rám modelu vozu je tvořen kovovým odlitkem, pouze podlahy plošin na obou
koncích jsou plastové. Masivní kovový rám je u modelu takovéhoto vozu
zcela nezbytný, má-li být vůbec dosažena hmotnost, respektující doporučení
modelářských norem. Velmi pěkně jsou propracovány také podvozky Buckeye
(více o podvozcích). Kvalitně provedený nátěr a
dokonalé popisy jsou u výrobků MTL samozřejmostí.
Kvůli zajištění prostoru pro pohyby podvozku v ostrých obloucích a na
zlomech nivelity (zvláště s ohledem na větší okolky používané u modelové
železnice) musely být upraveny základní rozměry vozu. Model je tak téměř
o jeden milimetr vyšší, než by odpovídalo předloze a poněkud prodlouženy
jsou také převislé konce vozu. Ostatní rozměry velmi dobře odpovídají předloze
(alespoň podle hodnocení provedeného časopisem Model Railroader).
Detail podvozku - čitelný je dokonce plastický nápis Buckeye na
postranici podvozku.
další varianty
Hlubinové vozy velice podobné těm, které používala PRR měly i další
americké železnice a tak byl model vozu v nátěru PRR záhy následován dalšími
variantami. Některé z nich jsou (ve shodě se skutečností) vybaveny odlišnými
podvozky Commonwealth (toto provedení modelu se vyrábí od března
2002). Později začal být model nabízen i s různými typy nákladu. Náklad
je k podlaze vozu přišroubován, pokud ho z vozu sundáte, zůstane vám
uprostřed podlahy dírka.
Vůz dráhy Union Pacific má podvozky Commonwealth.
Dráha Union Pacific měla pouze dva vozy tohoto typu - na snímku model
vozu UP 50001 s nákladem generátoru.
několik dalších variant modelu MTL