Třípodlažní vozy pro přepravu osobních automobilů
Vůz, který je nejen velmi dlouhý, ale také vysoký a přitom ještě nesmírně
členitý. Právě jeho členitost, štíhlé sloupky nesoucí tenké podlahy, působí
výrobcům modelů značné potíže. Tytéž důvody ale také zvyšují jeho
atraktivitu pro modeláře. Podobný model již dříve nabízel Bachmann, vozy
se prodávaly i u nás a to často za velice příznivou cenu, ale modelové
zpracování nebylo nijak oslnivé (ostatně byl to výrobek z doby úplně jiných
nároků na zpracování). Na samém konci roku 2003 pak přichází firma Micro-Trains
s novým modelem špičkové úrovně.
Vůz TTRX 962096 je první barevnou variantou nového modelu. Vůz sice nese
na boční tabuli logo železnice Southern, registrovaný je ale u společnosti
Trailer Train (což dokládají nápisy na podélníku). Má podvozky typu Barber
roller bearing.
předloha
Automobily se původně dopravovaly v běžných zavřených vozech. Ty ale měly, co
do počtu přepravených automobilů, velmi malou kapacitu. I přes určité úpravy
(dvojité boční dveře, čelní dveře) byla manipulace při nakládce a vykládce
automobilů tak složitá, že železnice o tyto přepravy postupně přišly. Až zavedení
velkokapacitních vozů upravených pro snadnou manipulaci s auty, jako je tento,
pak navrátilo přepravu nově vyrobených automobilů na železnici.
Otevřené třípodlažní vozy pro přepravu osobních automobilů se
vyráběly na konci 60. let. Jejich nástup byl umožněn zavedením vyšších
průjezdných průřezů na některých tratích (zejména na západě USA).
Automobily jsou ve srovnání s jiným zbožím poměrně lehké a tak není
divu, že vozy určené k jejich přepravě využívají veškerý prostor,
vymezený předpisy určujícími maximální rozměry vozů. Vozy, které byly
vybrány jako předloha modelu Micro-Trains mají délku 27.1 m a vyráběla je
vagónka Bethlehem Steel. Rám vozu a spodní podlaží se příliš neliší od
běžných dlouhých plošinových vozů a na tento základ je postavena
konstrukce nesoucí horní podlaží.
Vyšší automobily nebylo možné umístit na takto zkonstruovaný vůz ve třech
vrstvách, proto vznikla i odvozená varianta v dvoupodlažním provedení.
Vozy byly většinou registrovány na Trailer Train Company a provoz probíhal ve
spolupráci s jednotlivými dráhami. Obvykle se postupovalo tak, že Trailer Train
Company zajistila plošinový vůz a příslušná železniční společnost (např.
Pennsylvania) jej vybavila konstrukcí nesoucí horní podlaží a dalším vybavením.
Přestože se povolené rozměry vozů nijak podstatně nezměnily, na počátku 21.
století se již s vozy tohoto typu nesetkáte. Nároky na ochranu automobilů při
přepravě po železnici vzrostly a začaly se používat podobné vozy uzavřené. K
urychlení konce provozu otevřených vozů výrazně přispěly značné škody, které na
přepravovaných automobilech způsoboval narůstající vandalismus. Otevřené vozy
byly rekonstruovány na uzavřené, později se objevily
nové speciální vozy např. Auto-max nebo
článkové vozy Thrall.
Detail konce vozu na kterém můžete ocenit pěkné provedení horních
podlaží se vzepětím směrem k ose vozu a sklopné přejezdové můstky (zde
ve vztyčené poloze).
model Micro-Trains
Vícepodlažní vozy na auta jsou spolu s dlouhými plošinami
nejdelšími vozy v sortimentu Micro-Trains. Vůz má kovový hlavní rám,
ostatní díly jsou plastové (včetně dolní podlahy). Pěkně jsou vylisována
horní podlaží. Mají, tak jako u skutečných vozů, tvar mírně vzepjatý k
ose vozu a povrchovou úpravu (prolisy) na obou stranách, tedy i zespodu.
Nenarušují vzhled vozu nadměrnou tloušťkou, jak tomu často bývalo u starších
pokusů o modely podobných vozů. Dalším pěkným detailem jsou sklopné přejezdové můstky,
kterými jsou opatřena všechna podlaží..I u
modelu jsou funkční - sklopné. Pozor, sklopené můstky se používají jen při
nakládce a vykládce. Za jízdy vlaku musí být můstky ve zdvižené poloze.
Tak jako ve skutečnosti, i v modelu se vozy jednotlivých drah v detailech
liší. Odlišnou velikost i umístění mají tabule s názvem dráhy, ale lišit se může
i konstrukce nesoucí horní podlaží. Vozy dráhy Pennsylvania mají i v modelu
konstrukci zavětrovanou.
V nabídce Micro-Trains najdete otevřené třípodlažní vozy v řadě katalogových čísel
112000.
Model odvozeného vozu dvoupodlažního si můžete prohlédnout na zvláštní
stránce, jinde najdete popis modelu vozu po
rekonstrukci na uzavřené provedení.
Další detail konce vozu, tentokrát z podhledu, ukazuje, že jsou modelově
zpracovány i spodní plochy horních podlaží. Přejezdové můstky jsou
tentokrát ve sklopené poloze. Dále si zde si můžete prohlédnout neobvyklé
uložení spřáhla, používané jen u vozů této délky.
Boční průhled vozem ukazuje konstrukční zajímavost těchto vozů -
sloupky na levé a pravé straně nejsou umístěny vstřícně, ale jsou prostřídány.
Také je zde vidět, jak se firmě Micro-Trains podařilo reprodukovat vzdušnou
konstrukci vozu. Ocenit můžete i tradičně perfektní popisy.
Vůz Pennsylvania má konstrukci nesoucí horní podlaží zavětrovanou.
Detail vozu Pennsylvania s konstrukcí zavětrovanou šikmými výztuhami.
Všimněte si také rozdílného odstínu spodku vozu a konstrukce horních podlaží.
Není to chyba modelu, je to věrná historická podoba vozu, daná způsobem jeho
pořízení, kdy plošinový vůz dodala TTX a dráha Pennsylvania na něj pak doplnila
konstrukci a použila jiný odstín hnědé barvy.
Informace o aktuální nabídce modelů Micro-Trains a o jejich cenách naleznete
v příslušném ceníku.