g
Chladící SF

 

 

Chladící vůz Santa Fe celokovový


Vůz SFRD 33079, pohled na rubovou stranu s jednotným nápisem "ship and travel Santa Fe all the way", v tomto případě bez mapy železniční sítě.

předloha

Celokovové chladící vozy Santa Fe jsou asi nejznámější chlaďáky v Severní Americe. Byly vyrobeny ve čtyřicátých letech. Ve své době to byly moderní chladící vozy, ale jinak na nich nebylo po technické stránce celkem nic vyjímečného. Klasická konstrukce s páteřovým rámem a s ledovými bunkry v rozích vozové skříně. Nýtovaná celokovová stavba byla rozhodně pokrokem oproti starším vozům s dřevěnou skříní, ale v té době již nebyla ničím vyjímečným. (Více o chladících vozech zde.)

To co učinilo vozy známými byl jejich nátěr, přesněji řečeno nápisy na něm a samozřejmě také jejich nezanedbatelný počet, který umožňoval tvořit z nich dlouhé ucelené soupravy. Vozy měly oranžové bočnice, tak jako mnohé jiné chladící vozy, a na nich, v pravé polovině nějaký slogan. Ještě ke všemu měl každý vůz na levé bočnici jiný nápis než na pravé. Na jedné straně (které můžeme říkat rub) byl jednotný nápis "Santa Fe all the way" doplněný stylizovanou mapou železniční sítě společnosti, nebo slovy "Ship and travel", na druhé, lícové straně byl jeden z řady sloganů dráhy Santa Fe. Slogany stručně odkazovaly na železniční společnost a její služby, na krajinu, kterou procházejí tratě Santa Fe, na její přírodní monumenty a indiánskou historii. Stejná jména současně nesly známé dálkové rychlíky společnosti.


Trojice vozů při pohledu z lícové strany. Vidíme zde slogany "The Chief West", The Grand Canyon Line" a "El Capitan West".


Vůz SFRD 34944 dělá svým sloganem reklamu "slavnému dennímu rychlíku Západní náčelník".

model Intermountain v měřítku 1 : 160

Model Intermountain patří rozhodně k nadprůměrným výrobkům. Na pěkně provedenou a jemně nýtovanou skříň je z výroby dolepeno množství odděleně vyráběných detailů. Madla a žebříky působí proti oranžové ploše bočnice mohutněji než by měly, ale lépe to asi udělat nešlo. Víka otvorů pro doplňování chladícího ledu sice nejsou otevírací, jak je zvykem u vozů Micro-Trains, ale vypadají také dobře. Hodně zjednodušený je spodek vozu.

Vůz se vyrábí v celé řadě provedení, ale vlastně v jediném nátěru SFRD. Na počátku roku 2008 se nabízelo dvanáct kombinací nápisů (a map) na lícové a rubové straně, každá varianta v šesti různých číslech. Přes uniformní vzhled je o vozy velký zájem, takže některé varianty jdou do výroby už pošesté. Protože se pokaždé vyrobí šest vozů různých čísel, může mít cílevědomý sběratel od některých kombinací nápisů až 36 vozů a celkem pak 240 chladících vozů SFRD s různými čísly.

Vůz má podvozky Micro-Trains se spřáhly Magne-Matic.

Pro zajímavost se můžete také podívat na stejný model ve velikosti H0.


Čelo vozu (strana s ruční brzdou).


V tomto pohledu na konec vozu vidíme většinu detailů doplňovaných na výlisek vozové skříně (vše je zkompletováno již z výroby) - žebříky, madla, kolo ruční brzdy, střešní lávka, víka otvorů pro plnění ledových bunkrů a jejich mechanismus.


Spodek vozu ukazuje páteřový rám. Z hlediska modelového zpracování je spodek průměrně odbytý (forma na potrubí by možná i pro takovéto hodnocení mohla lícovat lépe).

ještě k modelovým nápisům

Nápisy tyto vozy proslavily a tak se na ně podíváme podrobněji.


Zvětšený detail bočnice ukazuje, že u Intermountainů umí dělat nápisy kvalitně.


Mapa sítě se na rubové straně vozu vyskytovala ve dvou podobách. Horní obrázek ukazuje křivkovou mapu, dolní lomenou mapu.


El Capitan není jen bezmála kilometr vysoký žulový útes v Yosemitském národním parku, ale také jméno rychlíku na který upozorňuje také tento chladící vůz SF.

a teď se podíváme na kolejiště

Pěkná ucelená souprava chladících vozů SFRD v krajině západu USA je k vidění například na kolejišti UP & SF.


Šestnáctivozová souprava chladících vozů SFRD se ztěží vejde do stanice.


Chladící vlak ve stanici Tonkawa.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. 

nahoru
AC-12 SP
F7
SD40T-2
SD45T-2
Vysokostěnný
Vysokostěnný
Chladící SF
Výsypný válcový
Výsypný ACF
Dvojkolí
CCS

 

 

Home ] AC-12 SP ] F7 ] SD40T-2 ] SD45T-2 ] Vysokostěnný ] Vysokostěnný ] [ Chladící SF ] Výsypný válcový ] Výsypný ACF ] Dvojkolí ] CCS ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.