|
|
Automobilový návěs pro přepravu čtyřicetistopých kontejnerůmodel de Luxe innovations v měřítku 1 : 160
Model představuje typický severoamerický návěs na kontejnery, v provedení, které má původ na východním pobřeží USA. Odtud se postupně návěsy tohoto stylu rozšířily i do ostatních částí země. Podkladem pro stavebnici bylo měření skutečného návěsu (s označením NOKL 431025). Návěs se původně prodával pouze jako stavebnice, ale zhruba od roku 2008 jsou dostupné také hotové návěsy (viz níže) včetně povrchové úpravy. Hotové návěsy jsou opatřeny řadou pěkně provedených drobných nápisů, což zvyšuje jejich atraktivitu ve srovnání se stavebnicí. Nejprve se ale podívejme na tu stavebnici: stavebnicePlastiková stavebnice obsahuje díly potřebné pro stavbu dvou návěsů (bez tahače). Návěsy je možné sestavit buď se zdviženými (pro spojení s tahačem) nebo spuštěnými (návěs odstavený, nebo naložený na vagónu) podpěrami. Podle návodu je na návěs možné naložit čtyřicetistopý kontejner každého výrobce, který dodržuje měřítko. (Kontejnery jiných délek není možné naložit, tj. ani dvojici dvacetistopých kontejnerů.) Stavebnice se dodává v šesti barevných variantách, takže základní barevná řešení návěsů některých velkých dopravců lze jednoduše pořídit i bez barvení modelu (výlisek pneumatik a detailů je vždy černý). Vzhled návěsu lze dále zlepšit pomocí obtisků, které jsou také dostupné (nejsou součástí stavebnice). Velcí dopravci kontejnerů používají tyto barvy pro návěsy: černá - NYK a Stevedoring Services of America, žlutá - OOCL a Dole, modrá - Maersk, Hanjin a Cho Yang, zelená - Evergreen, Capital a Japan Lines, červená (asi nejoblíbenější barva) - Genstar, NYK, OOCL, IEA, SSA a další firmy, šedá - NOKL a kaštanová - Union Pacific. Jak jste si možná všimli, některé firmy používají více barev, navíc uvedené barvy nejsou pravidlem, jen obvyklým barevným řešením. Jednotlivé konkrétní návěsy mohou být zbarveny jinak.
Kontejnery celkem volně obíhají celým světem a mohou být naloženy na nejrůznější vozidla a plavidla upravená pro jejich přepravu. Pokud se však ocitnou v USA a mají zde být přepraveny po silnici, nastává komplikace, kterou se mi dosud nepodařilo pochopit. Návěsy pro přepravu kontejnerů jsou zde totiž jakýmsi způsobem svázány se "svými" kontejnery. Nedomnívám se, že by zde snad každý kontejner měl svůj návěs a na jiný ho nebylo možné naložit, ale něco podobného tu rozhodně existuje. V kontejnerových terminálech jsou totiž složeny neuvěřitelné počty kontejnerových návěsů, které čekají na "své" kontejnery. Aby návěsy nezabíraly příliš místa, ukládají se často nastojato, hustě jeden vedle druhého. Budete-li tedy stavět model amerického kontejnerového překladiště, budete potřebovat opravdu hodně těchto stavebnic. hotový návěsHotové návěsy se prodávají v sadách po dvou kusech ve stejném nátěru, ale s různým číslem.
Informace o aktuální nabídce modelů de Luxe innovations je rozdělena na dvě části. Kontejnery a související zařízení (kromě vozů) najdete v ceníku kontejnerů, ostatní výrobky (včetně kontejnerových vozů) v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|