g
O velikosti N

 

 

Velikost N

měřítko

 

1 : 160

(1:148 v Británii a 1:150 v Japonsku)

 

normální rozchod

 

9 mm

 

úzké rozchody

 

Nm (Nn3) - 6.5 mm

určeno k modelování rozchodů 1000mm a 914mm, ale z praktických důvodů se používá i pro rozchody užší

 

rozšíření

 

Evropa - podrobnosti zde. Samostatnou kapitolou je Velká Británie.

Severní Amerika - podrobnosti zde.

Japonsko - japonské modely nejsou příliš známé, ale velikost N je tam rozšířena hodně. Rozchod 9 mm se používá pro modelování normálního i kapského rozchodu (v měřítku 1:150).

Čína - čínští výrobci pracují pro celý svět a tak vyrábějí i nějaké modely čínských drah.

Austrálie - i z tohoto kontinentu mám doloženy eNkařské aktivity, ale je to slabší.

zbytek světa - o zbytku světa se nic moc neví a pravděpodobně to znamená, že tam tato zábava příliš rozšířená není. Platí to kupříkladu pro celou Jižní Ameriku.

 

Z historie modelové velikosti N

Modely velikosti N jsou na modelářském trhu od roku 1960, kdy je začal vyrábět Arnold. Nová velikost se rychle rozšířila do všech tradičních modelářských oblastí světa. V mnoha oblastech světa nahradila slibně se rozvíjející velikost TT tak, že velikost TT moc nedělilo od úplného zániku. Sortiment modelů nabízených ve velikosti N zaznamenal úžasný růst a dnes je velikost N z celosvětového hlediska druhá nejrozšířenější. Běžně a v širokém sortimentu jsou dnes nabízeny modely evropských (zvláštní kapitolou jsou modely britské), amerických a japonských železnic.

Pro modeláře je velikost N dobrou volbou. Úspora místa je oproti jiným měřítkům (vyjma Z) ohromná. Na stejné ploše postavíte daleko složitější kolejiště než ve větších měřítkách. Přitom sortiment průmyslově vyráběných modelů je tak rozsáhlý, že ho jednotlivec vůbec nemůže obsáhnout (na rozdíl od jediné menší velikosti Z, kde je sortiment přece jen dost malý). Měřítko je nevýhodné snad jen pro ty, co si staví vlastní vozidla - v tomto zmenšení už je to dost obtížné. Jsou však mezi námi modeláři, kteří i to dokážou překonat.

velikost N u nás

Zásluhu na rozšíření velikosti N u nás má hlavně východoněmecká firma Piko, jejíž výrobky byly po dlouhou dobu jediné zde dostupné. Sortiment byl ale malý a z velké části byl tvořen výrobky z modelářského hlediska velmi odbytými. Výroba navíc od jisté doby stagnovala, přestaly se objevovat novinky a na čas zmizela velikost N z pultů úplně. Pak se zase na konci 80. let objevila, ale v omezeném sortimentu, bez novinek a v kvalitě často horší než u dříve prodávaných výrobků. A tak není divu, že i při velmi lidových cenách (vagónky za 5 - 28 Kčs, lokomotivy za 50 - 160 Kčs) získala velikost N jen málo příznivců. Každopádně má Piko velkou zásluhu, neboť vyrobilo několik modelů podle předloh ČSD, a i když jejich výběr byl podivný, dlouho to bylo jediné co jsme měli.

Po roce 1989 padly mnohé zábrany, ale také výroba firmy Piko ve velikosti N. V našich obchodech se začaly objevovat různé jiné zahraniční modely, z nich asi nejčastěji výrobky Roco (sortiment Roco N ale také stagnoval a měl několik výpadků - např. kolem roku 2004) a některé lacinější americké modely (hlavně Bachmann a MDC Roundhouse). Do věci jsem se vložil také já, ale moje témata patří spíše k menšinovým zájmům. Modely našich drah se průmyslově nevyráběly, vzniklo ale několik zajímavých malosériových výrob (včetně výroby epoxidových odlitků samotných skříní vozidel). V roce 2008 se mají zásluhou firmy Minitrix po letech zase jednou objevit tovární modely vozidel ČSD - Sergej T 679.1 s rychlíkovými vozy.

nahoru
O velikosti N
modely ČSD
Evropské N
Britské N
Americké N
Kontejnery N
Automobily N
Peco
Kolejivo srovnání
Korkové lože
Ceník dvojkolí
Ouklice
Peklov
Kácov
Borkovice
Zababov
Podbrezová
Líšeň
Bujanov
UP & SF
Tramvaje N
Úzkokolejky Nm

Dějiny mašinkářství

 

 

Home ] [ O velikosti N ] modely ČSD ] Evropské N ] Britské N ] Americké N ] Kontejnery N ] Automobily N ] Peco ] Kolejivo srovnání ] Korkové lože ] Ceník dvojkolí ] Ouklice ] Peklov ] Kácov ] Borkovice ] Zababov ] Podbrezová ] Líšeň ] Bujanov ] UP & SF ] Tramvaje N ] Úzkokolejky Nm ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.