g
vozy Bombardier

 

 

Patrové vozy Bombardier

model Athearn

předloha

Patrové vozy Bombardier patří k nejtypičtějším vozům příměstské dopravy v současné Americe. Označení "vozy Bombardier" není sice zcela správné a spravedlivé, ale je natolik zažité, že se jej budu držet. Vzhledově výrazné "kosočtvercové" vozy vyvinula firma Hawker-Siddeley pro torontskou dopravní společnost GO Transit v roce 1975. Vozy se staly zakrátko symbolem železniční dopravy v Torontu a GO Transit je dodnes jejich největším provozovatelem. Po úspěšném nasazení v Torontu si vozy začaly pořizovat i jiné aglomerace. Jejich výroba dosud (2003) běží. Pro rok 2003 bylo objednáno 12 řídících a 18 běžných vozů, které si rozdělí čtyři provozovatelé. Celkem bylo zatím vyrobeno 660 vozů, většinu z nich vyrobila firma Bombardier (odtud pojmenování).

Podle dostupných (leč neúplných) podkladů jsou vozy provozovány u následujících dopravních společností (v některých případech se jedná o aglomerace několika velkých měst, já uvádím vždy jen jedno - to nejznámější):

provoz vozy poznámka
název kód okolí města označení počet  
Altamont Commuter Express   San Francisco      
Coaster   San Diego      
GO Transit   Toronto      
Metrolink   Los Angeles      
Sound Transit   Seattle      
Tri- Rail   Miami      
Trinity Rail TRE Dallas      
Virginia Railway Express   Washington      
West Coast Express   Vancouver      

Vozy se vyrábějí ve dvou provedeních - jako běžné a řídící (s jedním stanovištěm strojvedoucího) a typicky jezdí v ucelených vratných soupravách. Stanoviště strojvedoucího je vedle přechodového můstku, takže i řídící vůz je možné zařadit doprostřed soupravy. Podle provedení interiéru (záleží na požadavcích provozovatele) mají vozy obsaditelnost 130 - 162 cestujících.

Typickou lokomotivou, která dotváří soupravy vozů Bombardier v řadě měst je EMD F59PHI, její model vyrábí také Athearn. Některé provozy (například největší provozovatel vozů - GO Transit) ale tyto lokomotivy nemají a tahají soupravy jinými lokomotivami.

model


Vůz č. 202 společnosti Metrolink (Los Angeles).


Řídící vůz se od vozu běžného na první pohled příliš neliší. Pouze okolí stanoviště strojvedoucího (na snímku vlevo) se ježí větším počtem madel a návěstních a dalších zařízení. Vůz č. 630 Metrolink.

Firma Athearn je prvním výrobcem, který tyto vozy ve velikosti N nabízí. Jsou to dokonce její vůbec první vozy ve velikosti N. Athearn je ale zkušeným výrobcem modelů velikosti H0 a krátce před uvedením těchto modelů do prodeje firma vyrobila tytéž vozy ve velikosti H0.

Model Athearn má plastovou skříň, která co do tvaru a rozměrů věrně odpovídá předloze. Pro dosažení vysoké modelové věrnosti není řada drobných detailů (madla, stupačky atd. - zejména na řídícím voze) součástí hlavního výlisku vozové skříně a je dolepena výrobcem dodatečně. K modeláři se vozy dostávají jako hotové a nevyžadují žádné další úpravy. Uvnitř vozu jsou modelovány sedačky a další vybavení.

Vozy jsou z výroby opatřeny spřáhly Magne-Matic firmy Micro-Trains.

Vozy se prodávají jednotlivě nebo v sadách po třech (dva běžné a jeden řídící). Vozy v sadě mají různá čísla. Na této stránce se můžete seznámit s vozy v barvách společnosti Metrolink, obrázky vozů v jiných nátěrech jsou uvedeny samostatně.


Detail čela se stanovištěm strojvedoucího. Na modelu zaujmou jemně provedená madla a další detaily - např. návěstní zvonec na střeše.


Ukázka kvalitního potisku bočnice. Množství různobarevných piktogramů je vytištěno opravdu solidně - uvědomme si, že toto je hodně zvětšený detail vozu velikosti N.

Informace o aktuální nabídce vozů a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

 

nahoru
EMD F59PHI
vozy Bombardier
BethGon
Autíčka

Další obrázky

 

 

Home ] EMD F59PHI ] [ vozy Bombardier ] BethGon ] Autíčka ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.