g
FM H-16-44

 

 

Motorové lokomotivy FM H-15-44 a H-16-44

předloha

Tyto stroje patří k první generaci amerických  motorových lokomotiv. Byly vyráběny od roku 1947 (H-15-44) resp. 1950 (H-16-44), dohromady jich lokomotivka Fairbanks-Morse vyrobila 234. Byly určené hlavně pro posun a přetahy, část lokomotiv byla nasazena v příměstské osobní dopravě. Oba typy se lišily především výkonem - H-15-44 měla výkon 1120 kW (1500 koní), H-16-44 měla výkon 1190 kW (1600 koní). Lokomotivy měly pensylvánské podvozky a to buďto podvozky AAR typu B, nebo podvozky vlastní konstrukce FM (vyvinuté pro lokomotivy typové řady C-Liner). Vzhled lokomotiv je dílem designéra Raymonda Loewyho, vzhledově výrazné jsou hlavně H-15-44 s oválným bočním oknem kabiny.


Lokomotiva FM H-16-44 v barvách dráhy Pennsylvania. Model v provedení s ochozy bez zábradlí (místo nich má lokomotiva madlo podél boku kapoty).

model Atlas v měřítku 1 : 160


Tentýž model z nadhledu.

Precizně provedený model je přesnou zmenšeninou své předlohy. Model Atlas respektuje řadu drobnějších odlišností, které byly nejen mezi oběma typy, ale i mezi jednotlivými výrobními sériemi. Proto byla řada dílů lokomotivy vyrobena v několika provedeních a každý model je sestaven z příslušných dílů, podle toho, které dráze lokomotiva patřila. K tomu účelu se vyrábějí tři mírně odlišné lokomotivní skříně, dvě kabiny, dvoje ochozy a schůdky a také dva typy podvozků. Detailem potvrzujícím vysokou kvalitu modelu je zábradlí na obou koncích lokomotivy, které je nejen velmi jemně zpracováno, ale dokonce je opatřeno nátěrem v rozsahu odpovídajícím předloze.

Model má kovový rám, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny. V rámu je uložen pětipólový motor se dvěma setrvačníky, který pohání všechna dvojkolí. Lokomotiva má klidný chod, ale rychlost je trochu vyšší, než by odpovídalo zmenšení. Dvojkolí jsou černěná. Kromě reflektoru má model ještě funkční světla v horních rozích kapot - ta mění barvu z červené na zelenou podle směru jízdy lokomotivy. Lokomotiva má přípravu na vložení digitálního dekodéru, (případně se dodává s dekodérem již zabudovaným).

Lokomotiva má spřáhla Accumate (kompatibilní se spřáhly Micro-Trains), navíc jsou přiložena standardní spřáhla pro velikost N.

H-15-44 se zpočátku vyráběla v nátěrech těchto drah: Central of Georgia, Central RR of New Jersey, Denver & Rio Grande Western, Kansas City Southern, Rock Island a Union Pacific.

H-16-44 se zpočátku vyráběla v nátěrech těchto drah: Atchison, Topeka & Santa Fe, New York Central a New York, New Haven & Hartford, později se objevily další varianty, např. Pennsylvania.


Detail kabiny a krátkého představku. Na snímku je pěkně vidět nátěr zábradlí a stupaček. Tato lokomotiva má podvozky vlastní konstrukce FM s oblou střední částí jha.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde trochu čerpal) přinesl časopis Model Railroader v červnu 2002.

Informace o aktuální nabídce amerických lokomotiv (kromě výrobků MTL) a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

 

nahoru
Kolejivo
1´C Mogul
Alco RS-1
VO-1000
FM H-16-44
FM H-24-66
GP7
GP30
GP40
SD24
GE B23-7
GE B30-7
Dash 8-40B
Dash 8-40BW
Vozy Atlas
Depo
Autíčka

 

 

Home ] Kolejivo ] 1´C Mogul ] Alco RS-1 ] VO-1000 ] [ FM H-16-44 ] FM H-24-66 ] GP7 ] GP30 ] GP40 ] SD24 ] GE B23-7 ] GE B30-7 ] Dash 8-40B ] Dash 8-40BW ] Vozy Atlas ] Depo ] Autíčka ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.