|
|
Motorová lokomotiva EMD SD40T-2předloha Poté co se dráze Southern Pacific osvědčily výkonné tunelové lokomotivy EMD SD45T-2, objednala si také obdobnou lokomotivu s nižším výkonem. Nový typ EMD SD40T-2 byl tunelovou variantou osvědčeného základního typu SD40-2. Hlavní technické údaje měla obě provedení stejné. Lokomotivy poháněl šestnáctiválec 16-645E3, měly výkon 2237 kW (3000 koní) a délku rámu 20980 mm. Podobně jako u SD45T-2 byl i u typu SD40T-2 kladen důraz na provoz ve velkých nadmořských výškách a v dusivém prostředí dlouhých tunelů a sněhových galerií. Obdobný byl také rozsah provedených úprav, kdy na pohled nejvýznamnější změny byly provedeny v zadní části lokomotivy, kde je umístěn chladící blok. Jeho výdech byl přesunut z boků kapoty na její střechu, sání bylo posunuto níže, bezprostředně nad ochoz lokomotivy. V této výšce lze v tunelech nasát nejlepší vzduch - nejčistší co do obsahu spalin i špíny a přitom dostatečně chladný. V letech 1974-1980 bylo vyrobeno 312 lokomotiv SD40T-2, z toho většina (239 ks) pro dráhu Southern Pacific, resp. pro její dceřinou společnost SSW (Cotton Belt), zbylých 73 si objednala Santa Fe. model Intermountain v měřítku 1 : 160 Model SD40T-2 uvedla firma Intermountain na trh v roce 2004, tedy víceméně současně s druhou tunelovou lokomotivou SD45T-2. Lokomotiva je na první pohled povedená, s četnými detaily, jemným zábradlím, barvenými drobnými detaily (stupačky, zábradlí, hrdla a stavoznaky palivové nádrže...) a žaluziemi z leptaného plechu. Všech šest náprav je poháněno. Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|