g
F40PH

 

 

Motorová lokomotiva EMD F40PH

předloha

Lokomotivy F40PH byly vyráběny v letech 1976-1978 a staly se základním článkem lokomotivního parku Amtraku. V té době to byly jediné nové osobní a také jediné nové skříňové lokomotivy v USA. Nahradily většinu starších osobních lokomotiv a na mnoho let získaly monopol v dálkové osobní dopravě. Staly se symbolem Amtraku a pro Američany také symbolem dálkového rychlíku. Stylizovaný obrázek lokomotivy F40PH se dostal snad do všech grafických knihoven přikládaných k softwaru a odtud do nejrůznějších dokumentů týkajících se železnic po celém světě, a to i v zemích, kde tyto lokomotivy skoro nikdo nezná. Bylo tomu tak i u nás, siluetu F40PH bylo možné najít i v dokumentech ČD.

Dnes patří sláva F40PH již minulosti. Na sklonku století je u Amtraku nahradily nově dodávané lokomotivy GE P40 a především pak GE P42. Mnoho lokomotiv bylo odstaveno, ale postupně se pro ně dařilo nacházet nové využití. Dnes (2006) jezdí, více či méně rekonstruované, u různých společností provozujících příměstskou dopravu v okolí amerických velkoměst, další lokomotivy našly nový domov v Panamě, kde zajišťují provoz na tamní jediné trati (která byla před několika lety rekonstruována a znormáněrozchodněna). Několik lokomotiv zbavených pohonu slouží na Aljašce jako řídící vozy.

Přehled výroby lokomotiv EMD.

model Life-Like v měřítku 1 : 160


Lokomotiva Amtrak 381.

Model F40PH vyráběný od roku 1991 patří ještě k výrobkům Life-Like starší generace. Detaily jsou poměrně hrubé, spřáhlo je zavěšené na podvozku a přední část lokomotivy hyzdí veliký otvor, nezbytný kvůli pohybům takto řešeného spřáhla. Pokud vím, model se vyráběl celou dobu v jediném nátěru a s jediným číslem - Amtrak 381. Mnoho let to však i tak byla nejlepší F40PH dostupná ve velikosti N a kdo chtěl tuto, velice známou lokomotivu, jezdící po všech dálkových tratích s osobní dopravou v USA mít, musel se s ní spokojit. Od roku 2005 je však k dispozici také dokonalejší (a dražší) model Kato. F40PH Life-Like nadále zůstává velice levnou lokomotivou, vhodnou pro začátečníky a také jako zdroj součástek vhodný pro přestavby.


Detail přední části s nemodelovým otvorem nutným pro pohyby klasického spřáhla.


Méně známý pohled na zadní čelo lokomotivy F40PH.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

nahoru
Sedlová tendrovka
Y3 N&W
Alco FA-1
Alco FA-2
Alco PA
E8 A/B
F40PH
GP18
GP20
SD7/9
SW8 a SW1200
Erie-built
Nákladní vozy

 

 

Home ] Sedlová tendrovka ] Y3 N&W ] Alco FA-1 ] Alco FA-2 ] Alco PA ] E8 A/B ] [ F40PH ] GP18 ] GP20 ] SD7/9 ] SW8 a SW1200 ] Erie-built ] Nákladní vozy ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.