|
|
Motorová lokomotiva FM Erie-built předloha "Erie-built" je méně známá lokomotiva z období nástupu motorové trakce v USA. Byla to vlastně úplně první traťová motorová lokomotiva, kterou lokomotivka Fairbanks-Morse (FM) dodávala. Přezdívka je odvozena od toho, že všechny stroje byly pro FM vyrobeny v továrně firmy General Electric v Erie. Od prosince 1945 do února 1949 bylo vyrobeno 82 strojů A (s kabinou strojvedoucího) a 29 strojů B (bez kabiny strojvedoucího). Šestinápravovou skříňovou lokomotivu o výkonu 1490 kW poháněl dieselový motor s protiběžnými písty, který se již dříve osvědčil jako pohon lodí. Lokomotivy sloužily v osobní i nákladní dopravě, ty které byly určeny pro osobní dopravu byly vybaveny parogenerátorem. Problémy s údržbou a menší podíl firmy FM na trhu (tomu tehdy dominovaly dvě velké lokomotivky - Alco a EMD) zabránily většímu rozšíření těchto lokomotiv. Lokomotivy Erie-built sloužily u těchto společností: Chicago & North Western, Kansas City Southern, Milwaukee Road, New York Central, Pennsylvania, Santa Fe a Union Pacific. Všechny zmíněné dráhy provozovaly obě sekce (A a B), vyjma první zmíněné dráhy CNW, která měla pouze lokomotivy A. Přehled výroby lokomotiv Fairbanks-Morse. model Life-Like v měřítku 1 : 160 Model firmy Life-Like je věrnou zmenšeninou skutečného stroje. I drobné nápisy jsou výborně čitelné, pozornost si zaslouží např. jemně provedená houkačka. Jediné (nepříliš významné) zjednodušení je u podvozků, kde výrobce použil podvozky Alco, které se ale podvozkům General Steel Castings, použitým na části strojů Erie-built velice podobají. Liší se hlavně tím, že na nich chybí střední brzdový válec, který by ale byl (v prudkých obloucích kolejišť) stejně v kolizi se schůdky na stanoviště strojvedoucího. Lokomotiva má brunýrovaná kola, vpředu má maketu spřáhla a vzadu klasické spřáhlo pro velikost N. Model má (stejně jako jeho předloha) poháněna čtyři ze šesti dvojkolí - uspořádání (A1A)´(A1A)´. Pohon zajišťuje pětipólový motor opatřený dvěma setrvačníky. Vše je uloženo v masivním rámu (odlitek ze zinkové slitiny), díky němuž má lokomotiva výborné trakční vlastnosti, které ocení každý příznivce dlouhých nákladních vlaků. Lokomotiva nemá přípravu pro zabudování digitálního dekodéru. Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem zde částečně čerpal) přinesl časopis Model Railroader v říjnu 2002. Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|