g
2-8-0

 

 

Parní lokomotiva F-1 Northern Pacific (2-8-0 Consolidation)

Tato lokomotiva se stala první (a zároveň asi i poslední) lokomotivou MDC ve velikosti N. Byla uvedena na trh v roce 2001.

Předlohou modelu byla lokomotiva řady F-1 dráhy NP, personálem přezdívaná prase (hog). Tyto stroje pro Northern Pacific vyrobila v počtu 32 kusů lokomotivka Baldwin v roce 1889. Ačkoliv je ve srovnání s pozdějšími lokomotivami téhož uspořádání (viz např. popis modelu Bachmann) malá, ve své době to byly největší lokomotivy s uspořádáním 1´D. Malý průměr hnacích dvojkolí naznačuje, že se jedná o lokomotivu pomalou. Byly to výkonné stroje sloužící v nákladní dopravě na kopcovitých tratích NP. Lokomotivy se dožily vysokého věku, prošly řadou postupných rekonstrukcí a poslední z nich byla vyřazena až v roce 1947.


Celkový pohled na model v provedení dráhy Pennsylvania.

Model rozměrově odpovídá předloze, až na dvě vyjímky - v oblasti dýmnice je lokomotiva asi o 30 cm skutečné délky prodloužena a běhoun je posunut dopředu. To jí umožňuje projíždět prudké oblouky bez kolizí mezi běhounem a blokem válců. Tendr je zvýšen asi o šest mm (cca 90cm skutečného rozměru !), aby byl vytvořen prostor pro motor. Kotel lokomotivy a skříň tendru jsou kovové odlitky, ostatní díly jsou většinou plastové. Modeláři ocení pěkně provedené detaily, jako jsou madla na kotli, kompresor, píšťala, návěstní zvonec a pojišťovací ventily. Větrací klapka ve střeše budky je otevírací. 

Rozvod lokomotivy je zřejmě dost zjednodušen, kola nejsou černěna. Prostřední dvě spřažená dvojkolí jsou bez okolků. Umožňuje to průjezd prudkými oblouky a dosažení krátkého rozvoru odpovídajícího skutečným lokomotivám, ale vypadá to divně. Údajně to tak měly i skutečné lokomotivy této řady. Každopádně je na modelech dvojkolí bez okolků daleko nápadnější než ve skutečnosti, protože rozměry modelových okolků jsou podstatně větší, než by odpovídalo měřítku (zde navíc na lesklých, nečerněných kolech).

Model je pro MDC vyráběn v Číně.


Fotografie boku lokomotivy ukazuje jak pěkně zpracované detaily budky a dílů dosazovaných na kotel, tak i poměrně hrubé nýtování a další detaily vlastního kovového odlitku kotle. Dobře je vidět zjednodušený rozvod i kola bez okolků, vpravo mezi budkou a tendrem je hřídel pohonu.

Pětipólový motor s maličkým setrvačníkem je umístěn v tendru a kloubovým hřídelem pohání šnekovou převodovku umístěnou v zadní části skříňového kotle (skříňový kotel u těchto lokomotiv zasahoval až do zadní části budky), prostřednictvím dalších převodů pak pohání zadní dvě spřažená dvojkolí. Ta jsou opatřena bandážemi pro zvýšení tažné síly. Přesto není tažná síla nijak veliká - je to přece jen model malé lokomotivy. Přední dvě spřažená dvojkolí jsou poháněna spojnicemi. Odběr elektřiny zajišťují všechna dvojkolí tendru a pravá kola spřažených dvojkolí lokomotivy. Model se pohybuje (oproti mnohým jiným výrobkům řady výrobců) vcelku přiměřenou rychlostí.

Lokomotiva má vpředu nefunkční maketu spřáhla a vzadu klasické spřáhlo velikosti N. Zadní spřáhlo lze vyměnit za přiložené spřáhlo MDC, které je sice tvořeno jediným výliskem ale lze je spojovat se spřáhly Magne-Matic (bez zachování funkcí magnetického rozpojování). Jistě lze spřáhlo nahradit i typem Magne-Matic (MTL 1128, 1129 ?).


Lokomotiva z nadhledu - škoda, že jsem při fotografování neotevřel střešní klapku budky.

Krátce po uvedení modelu byly nabízeny lokomotivy těchto železničních společností: ATSF, CNW, DRGW, NYC, Pennsylvania a dalších, k dostání jsou i modely upravené jinými firmami do dalších variant (například NdeM tj. Mexické státní dráhy). Kupodivu nebyla (alespoň zpočátku) v nabídce lokomotiva NP !

Poznámka na závěr. Lokomotiva přišla na vyhládlý trh po asi 5 let trvající pauze, kdy nebyl uveden ani jeden nový model americké parní lokomotivy ve velikosti N s doporučenou cenou 190 dolarů bez daně. Krátce po ní byly uvedeny další parní novinky od ostatních výrobců. Nabízí se zde srovnání s modelem jiné, modernější lokomotivy Consolidation, kterou uvedla firma Bachmann jen o rok později - model Bachmann je totiž o hodně propracovanější a přitom výrazně levnější. Jenomže kdo ocení kouzlo opravdu starých lokomotiv, nakonec stejně sáhne po lokomotivě MDC, která stojí osamocena v jinak velmi chudé nabídce amerických kolejových vozidel konce 19. století.

Od roku 2005 se tento model (i další původní výrobky MDC) prodává pod značkou Athearn. Parní lokomotivy s novou značkou již mají modelová spřáhla, údajně mají přepracovaný pohon a kupodivu jsou také výrazně levnější.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem čerpal i při přípravě této stránky) přinesl časopis Model Railroader v prosinci 2001.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

 

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.