g
AC-12 SP

 

 

Parní lokomotiva řady AC-12 Southern Pacific - Cab Forward

předloha

Boudou napřed - napohled velice neobvyklé parní lokomotivy si pořídila dráha Southern Pacific, když řešila otázku jak ulehčit lokomotivním četám službu při jízdě v tunelech. V Severní Americe není mnoho opravdu dlouhých tunelů, ale na tratích SP jich bylo více než jinde. Proto tato železnice dala vzniknout nejen parním lokomotivám AC-12 (a předcházejícím typům), ale později také "tunelovým" motorovým lokomotivám EMD SD40T-2 a SD45T-2.

Technicky přitom na lokomotivě s budkou vpředu není celkem nic mimořádného (členěný pojezd je u AC-12 daleko větší komplikací). Tendr je prostě připojen k opačnému konci lokomotivy a budka je zakapotovaná. U uhelné parní lokomotivy by to bylo nemyslitelné, ale u lokomotivy vytápěné kapalným palivem to jde docela dobře. Je až s podivem, že se toto řešení po světě nerozšířilo více. U dráhy Southern Pacific byla totiž takovýchto parních lokomotiv celá vývojová řada a AC-12 byla jejím vyvrcholením.

20 strojů řady AC-12 vyrobila lokomotivka Baldwin v letech 1943-1944 a byla to vůbec poslední dodávka parních lokomotiv pro dráhu Southern Pacific. Dostaly čísla SP 4275-4294. V provozu vydržely jen něco přes deset let, rychlý poválečný rozvoj motorové trakce likvidoval všechny parní lokomotivy, bez ohledu na to, jestli byly úspěšné, nebo méně povedené. AC-12 byly vyřazeny v letech 1955-1958 a kromě jedné byly sešrotovány. Zachována byla poslední lokomotiva SP 4294. Ta je dnes (2007) statickým muzejním exponátem. Zprovoznění takto veliké a značně komplikované nákladní parní lokomotivy není v nejbližší budoucnosti v podmínkách USA vůbec pravděpodobné.


4261 Southern Pacific (foto Ztrack).

model AZL v měřítku 1 : 220

AZL uvedla malosériový model lokomotivy AC-12 SP v březnu 2006. Mosazná lokomotiva je zpracovaná do mimořádných detailů a prodává se za mimořádnou cenu (kolem 1500 dolarů). Pohání ji desetimilimetrový motor Faulhaber. Model byl vyroben v šesti variantách, které se liší nejen různými čísly, ale také dalšími detaily - podle skutečných lokomotiv. Dohromady AZL vyrobila ve velikosti Z pouze 150 kusů AC-12.


Snímek přední části lépe ukazuje dokonalé provedení detailů. Modelový je i interiér budky. Co ale zaujme především je kompletní rozvod parního stroje. Již předchozí model GS-4 ukázal, že malosériová výroba umí vyrobit více tyčí než Märklin, ale teprve zde vypadá rozvod dokonale (foto Ztrack).


SP 4294 - model poslední parní lokomotivy vyrobené pro dráhu Southern Pacific.


Čelní pohled.


V budce je dokonce naznačen interiér.


Přední část lokomotivy.


Propracování rozvodu je na poměry velikosti Z výrazně nadprůměrné - až nevídané. Detail předního pojezdu.


Zadní pojezd a dýmnice.


Detail dýmnice a plošiny mezi lokomotivou a tendrem - jak se vám líbí třeba provedení kompresorů? Plošina sloužila pro přístup k tendru a také jako pracovní plocha při  údržbě lokomotivy (dýmnice atd.). Plošina lákala hoboes, vypadala totiž jako velmi pohodlné místo k cestování. Průjezd dlouhým tunelem byl ale na této plošině smrtelný. Doslova.


Jiný pohled na stejné partie modelu.


Šestinápravový olejový tendr.

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.