g
Pennzee

 

 

Pennzee Products

typ řada katalogu výroba od roku poznámka
výsypný vůz se třemi výsypkami 1000 1999-2000 popis zde dole
chladící vůz s nýtovanou skříní 2000 nejpozději 2002  

První výsypné vozy firmy Penzee (ano v té době se název firmy psal s jedním n) se objevily na trhu na přelomu let 1999 a 2000 a staly se u amerických příznivců velikosti Z okamžitě hitem. Nový výrobek totiž výrazně obohatil sortiment vozů dostupných ve velikosti Z. Do té doby totiž vyráběly americké nákladní vozy pouze firmy Micro-Trains a Märklin. Jenomže sortiment Micro-Trains se již dlouho nevyvíjel tak dynamicky, jak by si modeláři přáli - pokud byla uvedena novinka, jednalo se obvykle o vůz podobný těm dříve vyráběným (další tvarové varianty zavřených a vysokostěnných vozů), a firma Märklin nové typy nákladních vozů dlouho neuváděla vůbec (navíc vozům již vyráběným lze leccos vytknout).

Firma Pennzee udělala určitě dobře, když si za první vůz zvolila stotunový "sypák" - je to totiž vůz velmi typický pro americké dráhy a přitom zcela nepodobný čemukoliv až dosud ve velikosti Z nabízenému. Je třeba poznamenat, že Pennzee není výrobcem těchto modelů, výrobu vozů pro Penzee provádí (včetně konstrukce a výroby nástrojů) firma Bowser, která má i vlastní sortiment modelů vozů, ale ne ve velikosti Z (převážně v měřítku N). Nový výrobce velikosti Z ve všech směrech navázal na vysoce kvalitní výrobky Micro-Trains - jednak použitím typizovaných dílů MTL (spřáhla a podvozky), jednak srovnatelnou kvalitou vlastních dílů (výlisky vozové skříně, povrchová úprava), ale i úrovní cen modelů. Jediným zřetelným rozdílem je, že vozy Pennzee jsou baleny vždy po čtyřech kusech (čtyři vozy ve stejném barevném schématu, ale s různými čísly). To, že zájmem firmy Pennzee byla výroba kvalitních modelů, potvrzuje i druhý model, kterým se stal chladící vůz. Druhý model je již řadu let současně modelem posledním, další uvádění novinek od roku 2002 až dosud (2009) stagnuje.

Proč tomu tak je? Zdá se, že lidé, kteří stáli u zrodu těchto modelů se z nějakého důvodu nesnaží vybudovat silnou značku, prostě jen dělají modely a že jsou to titíž lidé, kteří později založili ještě značky Father Nature a Full Throttle, pod kterými je také nabízeno několik vozů velikosti Z, které pro ně také vyrábí Bowser (že by to byli prostě zetkaři z Bowseru?). V pozdější době navíc ve velikosti Z zesílily aktivity Micro-Trains a AZL, takže uplatnění malých značek může být dnes obtížnější. A navíc, v roce 2009 Bowser pracuje pro změnu pro AZL, takže kdoví, kde jsou zakladatelé Pennzee dnes.

V okamžiku, kdy jsem se o firmě Pennzee dozvěděl, jsem se rozhodl tyto modely dovézt do ČR, ale dlouho se mi nedařilo najít dodavatele (když firma Pennzee na dopisy ani e-maily nereagovala). Nakonec se to ale přece jen povedlo a na konci roku 2002 mi přišla první zásilka.

Pennzee - trocha etymologie

Pennzee = Pennsylvania v zetku.

Značka Pennzee je slovní hříčka, je to složenina a skládá se ze dvou částí. První část Penn nás odkazuje především na dráhu Pennsylvania, ale souvislosti jsou širší. Na začátku byl William Penn, kvaker a zakladatel po něm pojmenovaného státu Pensylvánie. Jméno státu pak použila železniční společnost. Ta byla později sloučena s dráhou NYC, aby vznikla společnost Penn Central. Jméno Penn Station dnes nese hlavní newyorské nádraží atd. Druhá část - Zee, je zápisem převažujícího amerického hláskování velikosti Z a písmene Z vůbec. Tý - jů - ví - ex - váj - zet se prý nerýmuje, takže jim vychází jako lepší náhrada říkat . Existují i další odvozená slova, např. zetkaření = zeeing.

výsypný vůz se třemi výsypkami

Předlohou modelu je výsypný vůz řady H-43 PRR na přepravu uhlí, se třemi výsypkami a ložnou hmotností 100 tun. Vozy byly vyráběny v letech 1964 - 1965. Jejich konstrukce odpovídala vozům řady H-11 dráhy Norfolk & Western, které byly předlohou, kterou kopírovaly všechny dráhy dopravující ve velkém uhlí.

Model je překvapivě jemně zpracován, kvalitně a ostře potištěn. Osazen je spřáhly Magne-Matic a podvozky Roller bearing z produkce Micro-Trains. Model se objevil na trhu na přelomu let 1999 a 2000. V první výrobní sérii byly vozy v barvách UP, SP, ATSF a PRR (dnes jsou již rozprodány). 

V srpnu 2000 následovala druhá série vozů (dráhy CR, CSX, Virginian a N&W), v současnosti jsou nabízeny vozy již ze třetí série (Milwaukee Road, BN, PRR a GN).

Podrobnější hodnocení přinesl časopis Model Railroader v říjnu 2001.


Výsypný vůz v barvách dráhy Pennsylvania - vůz PRR 225287.


Výrazně zvětšený obrázek části bočnice ukazuje kvalitu propracování drobných detailů i kontrastní a (s pomocí lupy) čitelné popisy. Obrázek dokládá i firemní obyčej vyrábět vždy několik vozů různých čísel v témže nátěru - zde vůz PRR 225687, tedy jiný než na předchozím obrázku.

Informace o aktuální nabídce vozů najdete v ceníku amerických modelů velikosti Z

nahoru
O zetku
Z historie Z
České Z
Kolejivo Z
Americké Z
Novinky USA
Evropské Z
Švýcarské Z
Zbytek světa v Z
Micro-Trains Z
American Z Lines
Pennzee
FR - americké Z
Aspenmodel Inc.
Old Malák
Malák Junction
Ceník vozidel
Ceník kolejiva

Chladící

 

 

Home ] O zetku ] Z historie Z ] České Z ] Kolejivo Z ] Americké Z ] Novinky USA ] Evropské Z ] Švýcarské Z ] Zbytek světa v Z ] Micro-Trains Z ] American Z Lines ] [ Pennzee ] FR - americké Z ] Aspenmodel Inc. ] Old Malák ] Malák Junction ] Ceník vozidel ] Ceník kolejiva ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.