g
Z historie Z

 

 

Z historie modelové velikosti Z

měřítko 1 : 220, rozchod kolejí 6.5 mm

Od svého vzniku představuje velikost Z až dosud nejmenší průmyslově vyráběnou modelovou železnici.

Modely velikosti Z byly poprvé uvedeny na trh německou firmou Märklin v roce 1972. Do začátku dostala nová modelová velikost hned čtyři lokomotivy, několik typů vozů a systém kolejiva (včetně výhybek) - tedy vše, co je pro začátek potřeba. První vozidla byla pochopitelně podle německých předloh - lokomotivy byly parní, řad 03 a 89 a motorové, řad 260 a 216 DB.

V dalších letech byl sortiment rozšiřován tak, aby pokryl všechny základní potřeby německého modeláře. V roce 1973 byl uveden první motorový vůz (798 DB), rok 1974 přinesl první elektrickou lokomotivu (byla to celkem pochopitelně známá řada 103 DB), v roce 1975 bylo kolejivo doplněno o křižovatkovou výhybku (angličan). Katalog z roku 1975 uvádí již devět různých lokomotiv. 

Důležitým letopočtem je rok 1978 (dle jiných pramenů 1979), kdy Märklin přišel s prvním modelem jiné než německé lokomotivy. Na trh byla uvedena slavná švýcarská elektrická lokomotiva řady Be 6/8 III, všeobecně známá pod přezdívkou Krokodýl. Zde začíná historie švýcarského Zetka. (Dnes patří Švýcarsko ke trojici zemí, jejichž železnice jsou v měřítku Z nejvíce propracovány.)

Modely Z se zakrátko rozšířily i na americký trh (tím byla dotvořena ta trojice). V roce 1984 se na trhu objevily první americké výrobky obou dodnes největších výrobců - Märklin a Micro-Trains (tehdy to ještě byla součást firmy Kadee). Obě firmy přišly s modelem téže lokomotivy typu EMD F7 a s několika vozy. Modely Micro-Trains.mají od té doby na americkém trhu dominantní postavení.

Další modely vozidel (hlavně německých a švýcarských) rychle následovaly, ale po firmě Kadee / Micro-Trains se k výrobě vozidel pro novou modelovou velikost po desítky let nepřipojili žádní další významní výrobci. O novou velikost obohatili svůj sortiment pouze tradiční výrobci příslušenství a výrobce kolejiva Peco rozšířil o velikost Z svůj sortiment tvarovatelných kolejí. (Peco ale nevyrábí kusové koleje a výhybky a jediným výrobcem výhybek po dlouhá léta zůstával Märklin.)

Počáteční rychlý rozvoj nové velikosti ale netrval stále. Hlavně v devadesátých letech uvádění novinek dost stagnovalo. Zhruba od roku 2000 ovšem velikost Z nabrala druhý dech a novinky se objevovaly s čím dál větší frekvencí. Märklin a Micro-Trains, ale i tradiční výrobci příslušenství jako Vollmer, Kibri, Merten a Faller začali po letech půstu uvádět nové výrobky. Objevili se také noví výrobci vozidel, nastala doba malosériových modelů, celá řada firem začala vyrábět v malých počtech vysoce kvalitní a drahé lokomotivy a vozy. Mezi novými výrobci vyniká firma American Z Lines, která začala jako malosériový výrobce, ale později přišla i s velkosériovými výrobky a také malosériový výrobce Freudenreich Feinwerktechnik, který přinesl do velikosti Z řadu novinek (např. úzkorozchodná a japonská vozidla). Velmi zajímavé je také malosériové kolejivo, které nabízí Aspenmodel. Další noví výrobci (např. Pennzee) po počátečním nadějném startu zatím spíše stagnují.

Pryč je ovšem doba, kdy jste si mohli nákup vybraného modelu rozmýšlet léta. Velká část sortimentu je dnes vyráběna v jednorázových sériích, po jejichž rozprodání je již obtížné daný model sehnat. Záleží na odhadech výrobce - někdy to přežene a model pak leží léta na prodejnách a bývá nabízen i se slevou, jindy je vyrobeno méně kusů, než by odpovídalo poptávce a pak se takové modely stávají předmětem cenových spekulací mezi těmi sběrateli, kteří musí mít všechno.

V roce 2002 oslavila velikost Z své třicáté narozeniny a rozvoj zatím stále rychle pokračuje. Firma Micro-Trains výrazně posiluje výrobu této modelové velikosti a po mnoha letech konečně uvedla novou lokomotivu a také se pustila do výroby kolejiva a výhybek. V roce 2006 se stala (teprve) druhým výrobcem, který nabízí komplexní sortiment vozidel a kolejiva pro velikost Z.

úzkorozchodky Zm a Zf

Počátkem roku 2002 uvedl německý malosériový výrobce Freudenreich Feinwerktechnik na trh první vozy pro modelovou velikost Zm - tedy úzkokolejku metrového rozchodu v měřítku 1:220. Příliš nepřekvapuje, že jejich předlohou jsou vozidla Rhétské dráhy (Švýcarsko). Není to ale jediný případ modelování úzkorozchodky v měřítku 1 : 220. Pravděpodobně dříve než FR začala firma Saller (rovněž malosériový výrobce) nabízet model vlaku polní dráhy ve velikosti Zf, včetně kolejí o rozchodu 2.7 mm. Na rozdíl od modelů FR však tato miniatura působí spíše dojmem makety s otočnými kolečky (lokomotiva je bez pohonu).

přednosti velikosti Z

Přestože je tato velikost poměrně málo rozšířena (v Evropě co do nezájmu modelářů soupeří s TT a hůř už je na tom jedině S, v USA je na tom hůř pouze TT), nabízí úžasné možnosti, a to díky ohromné úspoře místa. Vozidla pochopitelně nejsou zpracována do takových detailů, jako ve větších velikostech, to je ale vyváženo tím, že s nimi můžete provádět modelový provoz, který je ve větších měřítkách na normálně dostupné ploše nemožný. Vyberete-li si velikost Z, bude kolejiště vašich snů daleko menší, než v kterémkoliv jiném měřítku, nebo na ploše, kterou máte k dispozici, ztvárníte daleko rozsáhlejší námět. Vaše vlaky mohou mít více vozů, neboť stejně dlouhé nádraží bude modelově delší.

S tím souvisí i jiné prvenství měřítka 1 : 220 - na rozdíl od všech větších měřítek byla od začátku všechna vozidla Z (včetně dlouhých rychlíkových vozů) vyráběna jako nezkrácená.

zetkaři

Napsal jsem výše o ohromných možnostech, které měřítko 1 : 220 nabízí. Mnozí příznivci si však Z oblíbili hlavně pro jeho titěrnost a v ní se dále vyžívají. Výrobci jim pochopitelně vycházejí vstříc. A tak v katalozích výrobců příslušenství najdeme namísto činžovních domů, katedrál, hlavních nádraží a velkých průmyslových areálů spíše různé chatičky, maličké kostelíky a venkovské staničky. Není se ale příliš čemu divit, mnozí mají Zetko jako svou druhou velikost, jako jakousi roztomilou hračku navíc. Platí to hlavně o Evropě, ostatně i u nás jsou takoví lidé, a tyto stránky píšu i pro ně.

já a Zetko

Od té doby co dovážím výrobky Micro-Trains a zvláštěpak od té doby co vytvářím tyto stránky, se zabývám touto velikostí stále víc. Líbí se mi jak jsou tyto modely malé a svou roli snad hraje i to, že toto téma není tak rozsáhlé jako v případě jiných měřítek a dá se komplexně zpracovat (čehož jsem zatím ale nedosáhl). 

Nikdy jsem ale neměl vozidla tohoto měřítka ve své vlastní sbírce a ani se k tomu nechystám. Téměř všechno co jsem až dosud napsal se zakládá na informacích vykoukaných z katalogů výrobců, na veletrzích a výstavách, z časopisů a získaných od opravdových příznivců této velikosti. K tomu se přidává moje povědomí o drahách skutečných a minimální zkušenosti získané tím, že modely Z občas procházejí mýma rukama. K tomu je třeba dodat ještě to, že rozsah stránek o Zetku zcela neodpovídá obchodům, které v této velikosti provádím, neboť ty jsou zcela minimální.

Petr Litomyský

nahoru
O zetku
Z historie Z
České Z
Kolejivo Z
Americké Z
Novinky USA
Evropské Z
Švýcarské Z
Zbytek světa v Z
Micro-Trains Z
American Z Lines
Pennzee
FR - americké Z
Aspenmodel Inc.
Old Malák
Malák Junction
Ceník vozidel
Ceník kolejiva

 

 

Home ] O zetku ] [ Z historie Z ] České Z ] Kolejivo Z ] Americké Z ] Novinky USA ] Evropské Z ] Švýcarské Z ] Zbytek světa v Z ] Micro-Trains Z ] American Z Lines ] Pennzee ] FR - americké Z ] Aspenmodel Inc. ] Old Malák ] Malák Junction ] Ceník vozidel ] Ceník kolejiva ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.