|
|
Většího rozšíření ve velikosti Z dosáhly modely německé, švýcarské a americké. Ty německé jsem vynechal, ostatním jsem věnoval samostatnou stránku. Napsal jsem také odstaveček o velikosti Z u nás. O tom, jak je to ve zbytku světa pojednává tato stránka. Modelová velikost Z ve zbytku světa - začínáme EvropouZákladní přehled výroby modelů Z z celoevropského pohledu je na samostatné stránce, zde se věnujeme jednotlivým zemím: Francie ---- Rakousko ---- Itálie ---- Švédsko ---- Británie. Popis každé země začíná tabulkou s přehledem lokomotiv, existují-li jaké. Francie
Francouzské modely ve velikosti Z téměř neexistují. Märklin vyrobil jedinou lokomotivu v barvách SNCF. Pod řadovým označením 150 Y 17 se skrývá kořistní parní lokomotiva původní německé řady 52 DR. Po druhé světové válce jezdily tyto lokomotivy ve Francii, v provozu byly až do roku 1959. Současně s lokomotivou byla nabízena též sada čtyř vozů z 50. let. Jsou to modely německých vozů ve francouzských barvách (to by nemusela být až tak velká chyba, po válce se vozy v Evropě řádně promíchaly). O hodně hůře vypadá několik dalších sad modernějších vozů, rovněž uváděných jako SNCF. Sady obsahují buď vozy chladící (s reklamními nátěry pivovarů, vinařských podniků nebo výrobců koňaku), vozy kontejnerové (kontejnery s nátěry známých automobilek a dalších firem), nebo kotlové (s nápisy známých chemiček). Těžko říci, jestli lze alespoň některý z těchto vozů považovat za model. A tak asi nejhodnotnějším příspěvkem k francouzské problematice je sada vozů Orient expresu. Vozy patřily společnosti CIWL, která byla sice nadnárodní, ale s úzkou vazbou na Francii. Původní sada obsahovala čtyři pěkně provedené, tvarově odlišné vozy: služební, jídelní, salonní a lůžkový. Následně byla vyrobena ještě doplňující sada obsahující další salonní a lůžkové vozy. Bohužel do čela této chvályhodné soupravy byla postavena stvůra - lokomotiva bavorské řady S 3/6 v barvách francouzské dráhy Nord - lokomotiva má číslo 3.1152 a má tedy představovat stroj pozdější řady 231E SNCF. Kdo hledá k soupravě CIWL věrohodnou lokomotivu, bude muset použít některou ze starších švýcarských elektrik. Situací francouzského Zetka se zabývají francouzsky psané stránky Xaviera Geillona (viz stránka s odkazy Z), který vyjadřuje svou lítost nad tím, že se do výroby nedostala nejen některá z výrazných francouzských lokomotiv (např. BB 9200), ale nebyly vyrobeny ani francouzské varianty existujících německých modelů. Takto by mohly být vyrobeny modely řady 130TA nebo 130TB (ex 74 DR, ex T 9/3 KPEV), do barev dráhy ETAT by mohl být uveden model bavorské S 3/6. Rakousko
Po druhé světové válce zůstalo v Rakousku 44 lokomotiv původní německé řady E 94 DR (vyráběné od roku 1940), tři další byly vyrobeny po válce v Rakousku. V polovině padesátých let dostaly při přečíslování řadu 1020. Oficiální ukončení provozu těchto lokomotiv bylo v roce 1995. Märklin také vyrobil několik nákladních vozů ÖBB: Shimmns, Hbis a samozřejmě kotlový vůz v několika nátěrech (v tomto případě alespoň přibližně věrohodných). ItálieMärklin vyrábí pěkný, typicky italský, moderní chladící vůz s nápisem Interfrigo. Stejný vůz je nabízen i v různých, ne zcela věrohodných, reklamních nátěrech. ŠvédskoMärklin vyrábí pěkný vůz řady Habins registrovaný u SJ, s typickým nátěrem společnosti Nordwaggon (tyto vozy můžete často vidět i u nás). Model má bohužel nesprávné podvozky německé konstrukce, jaké jsou na stejných vozech registrovaných u DB. Je to škoda, protože správné podvozky Y25 se na jiných modelech Märklin používají. Británie
Existuje pověst, podle níž Märklin v 70. letech připravoval výrobu modelu parní lokomotivy řady A4 (do této řady patří i rekordní Mallard - asi světově nejznámější britská lokomotiva). Příprava výroby údajně pokročila až do fáze vzorků, když byl projekt opuštěn. A tak jediným známým britským modelem je motorová lokomotiva řady 47 BR. Model nabízel malosériový výrobce Ellmar Products Ltd. z Londýna, který ukončil činnost nejpozději v roce 1983. Lokomotiva byla nabízena pravděpodobně ve třech barevných variantách (dvě provedení s velkým logem BR a vzácnější provedení v zeleném nátěru). Model je dnes sběratelskou kuriozitou. Nic víc jsem zatím nevyšťoural. Musíte pátrat sami - můžete začít například mezi odkazy na zahraniční stránky věnované modelové železnici Z.
|
|
|