g
Zbytek světa v Z

 

 

Většího rozšíření ve velikosti Z dosáhly modely německé, švýcarské a americké. Ty německé jsem vynechal, ostatním jsem věnoval samostatnou stránku. Napsal jsem také odstaveček o velikosti Z u nás. O tom, jak je to ve zbytku světa pojednává tato stránka.

Modelová velikost Z ve zbytku světa - začínáme Evropou

Základní přehled výroby modelů Z z celoevropského pohledu je na samostatné stránce, zde se věnujeme jednotlivým zemím: Francie ---- Rakousko ---- Itálie ---- Švédsko ---- Británie. Popis každé země začíná tabulkou s přehledem lokomotiv, existují-li jaké.

Francie

řada dráha pojezd poznámka model poznámka k modelu
150 Y 17 SNCF 1´E + 2´2´ parní, ex 52 DR Märklin  

Francouzské modely ve velikosti Z téměř neexistují. Märklin vyrobil jedinou lokomotivu v barvách SNCF. Pod řadovým označením 150 Y 17 se skrývá kořistní parní lokomotiva původní německé řady 52 DR. Po druhé světové válce jezdily tyto lokomotivy ve Francii, v provozu byly až do roku 1959. Současně s lokomotivou byla nabízena též sada čtyř vozů z 50. let. Jsou to modely německých vozů ve francouzských barvách (to by nemusela být až tak velká chyba, po válce se vozy v Evropě řádně promíchaly). O hodně hůře vypadá několik dalších sad modernějších vozů, rovněž uváděných jako SNCF. Sady obsahují buď vozy chladící (s reklamními nátěry pivovarů, vinařských podniků nebo výrobců koňaku), vozy kontejnerové (kontejnery s nátěry známých automobilek a dalších firem), nebo kotlové (s nápisy známých chemiček). Těžko říci, jestli lze alespoň některý z těchto vozů považovat za model.

A tak asi nejhodnotnějším příspěvkem k francouzské problematice je sada vozů Orient expresu. Vozy patřily společnosti CIWL, která byla sice nadnárodní, ale s úzkou vazbou na Francii. Původní sada obsahovala čtyři pěkně provedené, tvarově odlišné vozy: služební, jídelní, salonní a lůžkový. Následně byla vyrobena ještě doplňující sada obsahující další salonní a lůžkové vozy. Bohužel do čela této chvályhodné soupravy byla postavena stvůra - lokomotiva bavorské řady S 3/6 v barvách francouzské dráhy Nord - lokomotiva má číslo 3.1152 a má tedy představovat stroj pozdější řady 231E SNCF. Kdo hledá k soupravě CIWL věrohodnou lokomotivu, bude muset použít některou ze starších švýcarských elektrik.

Situací francouzského Zetka se zabývají francouzsky psané stránky Xaviera Geillona (viz stránka s odkazy Z), který vyjadřuje svou lítost nad tím, že se do výroby nedostala nejen některá z výrazných francouzských lokomotiv (např. BB 9200), ale nebyly vyrobeny ani francouzské varianty existujících německých modelů. Takto by mohly být vyrobeny modely řady 130TA nebo 130TB (ex 74 DR, ex T 9/3 KPEV), do barev dráhy ETAT by mohl být uveden model bavorské S 3/6.

Rakousko

řada dráha pojezd poznámka model poznámka k modelu
1020 ÖBB Co´Co´ elektrická, ex E 94 DR Märklin červená

Po druhé světové válce zůstalo v Rakousku 44 lokomotiv původní německé řady E 94 DR (vyráběné od roku 1940), tři další byly vyrobeny po válce v Rakousku. V polovině padesátých let dostaly při přečíslování řadu 1020. Oficiální ukončení provozu těchto lokomotiv bylo v roce 1995.

Märklin také vyrobil několik nákladních vozů ÖBB: Shimmns, Hbis a samozřejmě kotlový vůz v několika nátěrech (v tomto případě alespoň přibližně věrohodných).

Itálie

Märklin vyrábí pěkný, typicky italský, moderní chladící vůz s nápisem Interfrigo. Stejný vůz je nabízen i v různých, ne zcela věrohodných, reklamních nátěrech.

Švédsko

Märklin vyrábí pěkný vůz řady Habins registrovaný u SJ, s typickým nátěrem společnosti Nordwaggon (tyto vozy můžete často vidět i u nás). Model má bohužel nesprávné podvozky německé konstrukce, jaké jsou na stejných vozech registrovaných u DB. Je to škoda, protože správné podvozky Y25 se na jiných modelech Märklin používají.

Británie

řada dráha pojezd poznámka model poznámka k modelu
47 BR   motorová Ellmar Products několik barevných variant

Existuje pověst, podle níž Märklin v 70. letech připravoval výrobu modelu parní lokomotivy řady A4 (do této řady patří i rekordní Mallard - asi světově nejznámější britská lokomotiva). Příprava výroby údajně pokročila až do fáze vzorků, když byl projekt opuštěn.

A tak jediným známým britským modelem je motorová lokomotiva řady 47 BR. Model nabízel malosériový výrobce Ellmar Products Ltd. z Londýna, který ukončil činnost nejpozději v roce 1983. Lokomotiva byla nabízena pravděpodobně ve třech barevných variantách (dvě provedení s velkým logem BR a vzácnější provedení v zeleném nátěru). Model je dnes sběratelskou kuriozitou.

Nic víc jsem zatím nevyšťoural. Musíte pátrat sami - můžete začít například mezi odkazy na zahraniční stránky věnované modelové železnici Z.

 

nahoru
O zetku
Z historie Z
České Z
Kolejivo Z
Americké Z
Novinky USA
Evropské Z
Švýcarské Z
Zbytek světa v Z
Micro-Trains Z
American Z Lines
Pennzee
FR - americké Z
Aspenmodel Inc.
Old Malák
Malák Junction
Ceník vozidel
Ceník kolejiva

 

 

Home ] O zetku ] Z historie Z ] České Z ] Kolejivo Z ] Americké Z ] Novinky USA ] Evropské Z ] Švýcarské Z ] [ Zbytek světa v Z ] Micro-Trains Z ] American Z Lines ] Pennzee ] FR - americké Z ] Aspenmodel Inc. ] Old Malák ] Malák Junction ] Ceník vozidel ] Ceník kolejiva ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.