g
2251 GWR

 

 

Parní lokomotiva řady 2251 GWR

předloha

První lokomotivy řady 2251 GWR se objevily v roce 1930. Byla to vlastní konstrukce dráhy GWR, navržená konstrukční kanceláří vedenou J.B.Collettem. Nové lokomotivy byly potřeba pro tratě ve středním Walesu, které GWR získala a které měly lehký svršek a tedy vyžadovaly lokomotivy s nízkou nápravovou hmotností. Collett použil upravený pojezd (a pohon) z tendrovek Pannier a dosadil na něj normalizovaný kotel GWR č.10. Výsledná lokomotiva byla natolik úspěšná, že se vyráběla dalších 18 let a celkem bylo od této řady vyrobeno 120 kusů (poslední dvě lokomotivy v roce 1948).

Spolehlivé lokomotivy s univerzální přechodností bylo nakonec možné potkat po celé síti GWR. Vozily manipulační vlaky na vedlejších tratích, ale také vypomáhaly s prázdninovými rychlíky na kambrijských tratích. Mnohé se dožily až do konce parního provozu u sjednocených BR. Byly známé také pod označením Collett Goods (nákladní Collet) nebo Baby Castle (malý hrad - název odkazuje na srovnání se známou lokomotivní řadou Castle). Jedna z lokomotiv se dochovala, a v současnosti (2007) je na muzejní železnici South Devon Railway.

Tendr používaný u těchto lokomotiv je vlastní konstrukce J.B.Colletta a má objem 16 kubíků.


Lokomotiva 3206 GWR.

model Peco v měřítku 1 : 148

Model řady 2251 GWR byl sice na norimberském veletrhu vystavován již v roce 2006, ale do prodeje se dostal pravděpodobně až v roce následujícím. Rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co bylo až dosud v oboru britského eNka nabídnuto. Model je první lokomotivou Peco pro velikost N (alespoň v období posledních třiceti let).

Na první pohled je pro českého modeláře lokomotiva dost jednoduchá. To je ale dáno hlavně tím, že britské lokomotivy tak vypadají i ve skutečnosti. Mnoho armatur, které na našich lokomotivách tvoří členité detaily, je na lokomotivách britských zakapotováno (např. v izolaci kotle atd.), rozvod a parní válce jsou často uvnitř rámu a na vnější straně spřažených kol tak zbývá jediná tyč - spojnice. Přesto i na tomto modelu najdeme pěkné detaily, za zmínku stojí hlavně jemně provedená madla na kotli a budce. Velice jemně je vylisováno také několik detailů, které si má na model doplnit zákazník - jedná se o vodoznak, ovládání ruční brzdy a madla (vše na tendru).

V britském tisku se zdůrazňuje také průhled mezi paprsky kol (tj. že kola nemají plné disky s paprsky jen naznačenými na povrchu) a průhled pod kotlem. Tyto dnes celkem samozřejmé věci totiž u dosud prodávaných britských modelů velikosti N nebyly ani zdaleka běžné.

Model má pohon v tendru (japonský motor Mashima), všechna tři dvojkolí jsou poháněna, jedno kolo je opatřeno bandáží pro zvýšení adheze. Je vybaven digitálním dekodérem Lenz, který umožňuje provoz v digitálním i analogovém režimu bez jakýchkoliv zásahů (není nutno vyndávat, ani vypínat dekodér, lokomotiva si to už přebere sama). Doporučuje se pouze, aby lokomotiva nebyla provozována na kolejištích napájených vysokofrekvenčními zdroji (např. pro čištění kolejí), ty by mohly poškodit citlivý dekodér.

Minimální doporučovaný poloměr oblouku je 225 mm. K lokomotivě je přikládáno také kratší provedení spřáhla pro spojení lokomotivy a tendru, které umožňuje modelovější vzhled stroje za cenu zvětšení minimálního poloměru na 300 mm.

Model se dodává v zeleném nátěru GWR (s nápisem GWR nebo se znakem této dráhy) a v černém nátěru BR.


Jak jde k sobě řada 2251 s číslem 3206 se mi zatím nepodařilo zjistit, ale prý je to tak správně..


Detail budky a skříňového kotle.


Tendr.


Pohled na tendr zespodu ukazuje i část pohonu.

Informace o aktuální nabídce naleznete v ceníku britských modelů velikosti N. 

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.