Kolejiště

 

 

Kolejiště je vrcholem snažení většiny železničních modelářů. Je tím atraktivním předmětem, který se předvádí nejen modelářům ostatním, ale i širší skupině "neodborné veřejnosti" složené z příbuzenstva, sousedů, dětí apod. Je také předmětem neustálých přestaveb, rozšiřování, zmenšování apod. Rád bych zde vytvořil další místo k předvádění - místo, kde se ostatní modeláři mohou inspirovat ukázkami z povedenějších kolejišť hlavně našich modelářů. Máme ale také stránky věnované obecným otázkám stavby kolejišť a modulovým kolejištím.

Přehled kolejišť na našich stránkách

V sloupci název jsou umístěny odkazy na stránky, které obsahují hlavně fotografie jednotlivých kolejišť, ale i základní popis a byl bych rád, kdyby tam byly i plánky - ty tam ale zatím nejsou.

velikost název odkaz

motiv - zvláštnost

autor nebo majitel  rozměry - tvar
Z Old Malák

USA

Martin Malák  obdélník
Z Malák Junction

USA

Martin Malák obdélník 1 x 0.6 m
Nm Bujanov

model přepřahací stanice koněspřežné dráhy

Pavel Havránek dioráma 0.6 x 0.45 m
N Ouklice - Malšov

ČSD, jednokolejná trať v podhorské vápencové krajině, 70.-80. léta.

Aleš Rotrekl obdélník 2 x 1.6 m
N Zababov

ČSD, jednokolejná trať

členové moduly (Fremo)
N Peklov

ČSD, jednokolejná trať, 70.-80. léta.

Tomáš Brzybohatý obdélník 2.8 x 1.1 m
N Kácov - Kněževes

ČSD, uzel jednokolejných tratí, 70.-80. léta.

Martin Dvořáček a KŽM Pečky obdélník 2.2 x 0.96 m
N Borkovice - Kněževes

ČSD, jihočeská uzlová stanice s okolím, 70. léta.

Zdeněk Krušinský obdélník 2.5 x 1.5 m
N Podbrezová

ČSD, model skutečné stanice

Aleš Oksa moduly, první díl 0.73 x 0.4 m
N Líšeň

volně podle brněnské tramvajové sítě

Michal Hübel

obdélník 1.6 x 1.5 m
N Karlův most

koněspřežná tramvaj v Praze kolem roku 1890

Pavel Havránek dioráma
N Waldborn

DB, jednokolejná trať v kopcovité německé krajině

Aleš Oksa obdélník 1.3 x 0.9 m
N UP&SF

západ USA - dráhy Union Pacific a Santa Fe

Josef Kamiš členitý (tvar F) 5.5 x 3.8 m
TT modulovka

naše lokálky

KŽM Praha 3 moduly (brněnský profil)
TT Výsluní

ČD, současná lokálka

Petr Jakůbek obdélník 0.76 x 1.1 m
TT Kamenička

naše dráhy 70.-90. let, včetně elektrizovaných tratí na motivy jihočeských lokálek

KŽM při AMK v Českých Budějovicích 6 dílů po cca 1.4 x 1.5 m a navazující moduly vlastní koncepce
TT Čeřanka

ČSD,  70. léta, jednokolejná hlavní trať a odbočující místní dráhy v podhorské krajině

František Bačovský tvar L, největší rozměry 5.5 x 4.5 m
TT Rozmarýn

ČSD, motorový a parní provoz

Dům dětí a mládeže Litoměřice obdélník
TT ŽZO Cerhenice

Železniční zkušební okruh VÚŽ v Cerhenicích, 90. léta

pro VÚŽ postavil nějaký KŽM obdélník (vykousnutý) 2.45 x 4.9 m
TT Rudolfovice

ČSD, elektrizovaná dvoukolejná trať a jednokolejná trať

Václav Kubíček členitý (tvar U) - 2.7 x 5 m
TT Dvoukolejka

elektrizovaná dvoukolejná trať mezi papírovými domečky z ABC

Jiří Pala obdélník 3 x 1.6 m, sklopné
Se Sihla

koncová stanice Čiernohronské lesní železnice, kolem roku 1930

Juraj Šnek

obdélník 0.6 x 2 m
H0 Mokrá nad Soupravou

ČSD - jednokolejka zvolna stárnoucí do předválečné doby

Igor Zahrádka pás po obvodu místnosti 2.3 x 2.3 m
H0 Chessie

USA - Západní Virginie let sedmdesátých + Posázavský pacifik

Ivan Staša členitý - 6.7 x 5.8 m
H0 Jeseníky

ČSD - volně na motivy hlavních i vedlejších tratí vybíhajících z Olomouce a Zábřehu na Moravě

Jan Trčka členitý - 2.8 x 7.5 m
Jeseníky 2 členitý - 2.8 x 7.5 m + 1 x 1 m
H0 / H0n3? Rocky Mountains

USA - Skalisté hory s dřevařskou drážkou

Ondřej Černý

obdélník 1.55 x 1.2 m
0e Czernowitz

úzkorozchodná polní dráha

Petr Herka čtverec- 1.45 x 1.45 m

poznámka: U členitých kolejišť se uvádí největší rozměry (případně po zanedbání drobných výběžků). 

Přidejte obrázky svého kolejiště na tyto stránky

Rádi přijmeme obrázky takového kolejiště, o němž jste v duchu přesvědčeni, že se celkem povedlo (samozřejmě ještě není úplně dokončené a leccos bude potřeba úplně předělat), i když všem ostatním říkáte, že je to jen tak halabala udělané, protože na to máte málo času, místa, peněz a vůbec všeho.

Když si připravíte celý příspěvek, text i fotografie, budu raději. Nejlépe ne přímo v html, ale text zvlášť (třeba ve wordu, nebo přímo v textu e-mailové zprávy) a obrázky zvlášť (jpg). Ale pokud se vám do spisovatelství nechce, úplně postačí, když pošlete pár fotografií z digitálního fotoaparátu (nebo naskenovaných) a k tomu aspoň tři věty popisu.

k textu

Nejlépe bude, když o sobě budete psát ve třetí osobě ("Pepa Vonásek ze Soupravic postavil kolejiště..."). Napište několik vět, inspirujte se u již publikovaných kolejišť (třeba popis kolejiště Jana Trčky). Za text příspěvku můžete připojit návrh popisků k fotografiím (např. "IMG12345.JPG - Kolejišti dominuje zalesněný kopec. V jeho úbočí si povšimněte vstupního portálu dolu Richard, kde se těží hnědé uhlí a pařížský krém.").

Nezapomeňte upozornit i na některé nedostatky. Nedodělky a úmyslné rozpory jak s předlohou, tak i s všeobecnými modelářskými zásadami se totiž vyskytují na každém kolejišti. K těmto kompromisům jsme totiž nuceni všichni, ale každý trochu jinak. Je dobře na tyto věci upozornit. Tím, že dáte najevo, že o tom víte, jednak předejdete připomínkám šťourů, jednak nebudete uvádět ostatní nevědomky v omyl. Čtenáři pak budou moci posoudit, jestli se s omezeními, která tlačí i je, vypořádají tak jako vy, anebo úplně jinak.

plánek

Ještě lepší bude, pokud se vám podaří přidat k popisu kolejiště i plánek (jeho grafickou podobu si zvolte sami). Zatím jich tu bohužel moc nemáme.

k fotografiím

Obvykle publikuji fotografie o šířce 680 bodů, ale posílejte raději obrázky ve větším rozlišení. Udělat výřez a zmenšit rozlišení je to nejmenší a nejrychlejší co se dá udělat. Navíc nevylučuji, že by se výhledově mohly publikovat obrázky v rozlišení větším. Na všechny ostatní parametry fotografií ale dejte pozor. Posílejte fotografie ostré, přiměřeně kontrastní, s věrnými barvami a pokud možno s vyrovnanými vertikálami. Opravovat tyto parametry je velmi zdlouhavá práce, která může hodně prodloužit dobu do publikování vašeho příspěvku. Pokud už něco vyfotíte naštorc, jestli to jen trochu umíte, pootočte obrázek v počítači dříve, než mi ho pošlete. A klidně ho pošlete i s těmi bílými klíny, které vzniknou při otáčení na okrajích, výřez už udělám v cuku letu.

pár nejzákladnějších rad jak fotografovat

Fotografování modelů není úplně triviální úloha, ne každý to umí, ale budete-li se držet těchto rad, bude to pro publikování na internetu zcela vyhovující. Obvykle nejhorší fotografie vyrobíte s použitím blesku, tak ho radši hned vypněte. Naopak nejlepší fotografie pořídíte když vynesete své modely ven, za jasného dne, kdy je dost světla, ale přitom toto světlo není příliš ostré. To ale nejde vždycky splnit a tak budete muset většinou vzít zavděk umělým osvětlením. Je vhodné volit co nejvyšší clonu, abyste dosáhli aspoň trochu vyhovující hloubky ostrosti. Z toho vyplývá, že budete mít vždycky světla málo, což vede ale k použití delšího času. Proto doporučuji použít stativ a drátovou spoušť, ale pokud je nemáte, tak si fotoaparát alespoň podepřete a nastavte na samospoušť (fotoaparát pak exponuje v jiném okamžiku, než kdy mačkáte spoušť, tedy až ve chvíli, kdy máte opět pevnější ruku). No a kdo není ochoten udělat ani to, tak alespoň ať se soustředí na tu pevnou ruku. Obrázky pořízené při umělém světle mohou mít posunuté barvy (většinou dožluta). Některé digitální fotoaparáty se s tím umí beze zbytku vypořádat, jindy je nutná dodatečná korekce v počítači. Budu radši, když toto všechno uděláte vy. I když světlo zářivek vypadá na pohled méně žlutě, výsledky bývají často horší než se žárovkami.

jak mi to máte poslat

Normálně si dopisuji hlavně s použitím adresy petr@litomysky.cz, ale fotografie (a vůbec jakékoliv přílohy) posílejte zásadně na litomysky@centrum.cz. Připravte také údaje pro (výše uvedenou) tabulku kolejišť. Nestyďte se uvést své vlastní jméno, zatím ho všichni uvedli (ale netrvám na tom a budete-li si přát nepublikuji ho). Název kolejiště volte tak, aby se lišil od ostatních. Já vaše podklady nějak zpracuji a výsledek publikuji na webu. Okamžitě po publikování vás na to upozorním, abyste se případně mohli ozvat se svými připomínkami. Pokud nepošlete příspěvek již připravený a mám s tím více práce (psaní textu, úprava fotografií - kontrast, jas, výřezy) může se doba do uveřejnění protáhnout.

Publikována budou kolejiště jakéhokoliv měřítka a tématu (včetně tramvajových apod.), kolejiště malá i velká, i jednotlivé moduly a diorámata (ostatně ta bývají vůbec nejhezčí). Zvláště potěšen budu obrázky, na nichž se budou vyskytovat výrobky, které prošly mýma rukama a témata vyskytující se již na mých stránkách. Vyřazena budou pouze kolejiště obzvláště nenápaditá, příliš betlémářsky sestavená z nejfádnějších průmyslových modelů, zvláštěpak budou-li vypadat příliš německy. Také budou vyřazeny nekvalitní obrázky (pošlete-li mnoho podobných obrázků, provedu výběr). Zvláště mírně budu posuzovat příspěvky o velikosti Z, ty jsou natolik vzácné, že snad přijmu třeba i to Německo.

Mám také zájem o obrázky jednotlivých vozidel, která si modeláři sami postavili (případně s využitím odlitků). Mám zájem především o vozidla našich drah ve velikosti N a TT a jakákoliv vozidla v Z. Postačuje jeden, dva obrázky na vozidlo.


Pevně věřím, že počet kolejišť popsaných na našich stránkách dále poroste. Již teď mám připraveny nějaké materiály k dalším třem. A třeba se tu objeví i více obrázků k velkolepému kolejišti velikosti H0, z něhož pochází tento obrázek, který jsem sem zatím dal jako takovou upoutávku.

nahoru
Novinky
Aktuálně
OBCHOD
TT    1:120
N    1:160
Z    1:220
H0    1 : 87
Velikosti S a 0
1 : 32 a větší
Magne-Matic
Pára
Materiály
Krajina
Stromy
Kolejiště
Skutečné dráhy
Pečky - Kouřim
Odlitky a spol.

Obecné úvahy

 

 

Home ] Novinky ] Aktuálně ] OBCHOD ] TT    1:120 ] N    1:160 ] Z    1:220 ] H0    1 : 87 ] Velikosti S a 0 ] 1 : 32 a větší ] Magne-Matic ] Pára ] Materiály ] Krajina ] Stromy ] [ Kolejiště ] Skutečné dráhy ] Pečky - Kouřim ] Odlitky a spol. ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.