Výhybky

 

 

Výhybky 13°

výrobky Micro-Trains - velikost Z, rozchod 6.5 mm

Stejně jako ostatní kusové koleje Micro-Track, mají i výhybky geometrii shodnou s Märklinem. Délka přímé koleje je 110 mm, úhel odbočení 13° a poloměr odbočení R 490 mm. Výhybky jsou lisovány včetně štěrkového lože.

Kolej se štěrkovým ložem je pochopitelně širší než pražce a výrobce tedy musel vyřešit způsob, jak na výhybku snadno napojovat odbočující koleje, když v místě připojení je jejich osová vzdálenost menší, než by bylo potřeba pro dvě standardní koleje se štěrkem. Vyřešil to upravenou přímou kolejí, která má na jednom konci štěrkové lože šikmo seříznuté, takže při jejím použití se do sousední odbočující větve již standardní kolej vejde (lépe je to pochopitelné na obrázcích). Každá výhybka se tedy prodává v sadě s jednou takovouto vyrovnávací kolejí a ještě jednou obloukovou kolejí R490. Někomu se může zdát zbytečné přidávat ke každé výhybce tyto koleje, ale seříznutá přímá je potřeba u většiny výhybek a pokud už náhodou zbude, dá se snadno použít kdekoliv jinde na kolejišti (malá chybějící část štěrku se snadno zamaskuje). Oblouková kolej je zcela standardní a její uplatnění jinde je tedy ještě snazší.

Výhybky se dodávají jako ruční, nebo s elektromagnetickým přestavníkem upevněným po straně. V případě ručního provedení není modelový vzhled téměř ničím narušen, celý mechanismus je uvnitř štěrkového lože, pouze po jedné straně je (v místech pro připojení přestavníku) trochu snížené štěrkové lože a po straně vyčuhuje maličká ovládací páčka.

Přestavník u elektricky ovládané výhybky je sice sundavací, ale je to (ve srovnání s jinými výrobci kolejiva) poměrně složitá operace (viz dole na stránce). Ještě ke všemu se od sebe trochu liší přestavníky pro levou a pravou výhybku. Pro stavbu výhybky se skrytým přestavníkem tedy doporučuji spíše vyjít z ručního provedení výhybky.


Výhybky se prodávají v sadě se dvěma vyrovnávacími kolejemi, na obrázku jsou všechny čtyři nyní dostupné varianty - pravá a levá, v provedení ručním a elektromagnetickém.


Po vybalení to vypadá takto. Toto je provedení s elektrickým přestavníkem.


Po připojení obou vyrovnávacích kolejí to vypadá takto.


Srovnání vzhledu ruční a elektromagnetické výhybky.


Výhybka zespodu. Průsvitný kryt chrání mechanismus pro přestavování a přepínání polarity srdcovkové části. Při demontáži přestavníku je tento kryt nutno sundat (čtyři šroubky).  Čtvereček v okénku uprostřed výhybky se při přestavování přesouvá a je to tedy místo potenciálně využitelné pro připojení táhla od skrytého přestavníku.


Montáž přestavníku vyžaduje miniaturní křížový šroubovák pro povolení čtyř šroubků spodního krytu výhybky (obrázek MTL).


Šikmo seříznutý konec přímé vyrovnávací koleje.


Detail spojení výhybky s oběma vyrovnávacími kolejemi.


Značně zvětšený detail srdcovky.


Detail výměnové části výhybky.


Ruční výhybka se přestavuje touto maličkou páčkou.


Sestavená kolejová spojka (jedna výhybka ruční, druhá elektromagnetická).


Detail uplatnění šikmo seříznutých vyrovnávacích kolejí v kolejové spojce.


Přestavníky lze koupit také samostatně, přesněji řečeno v sadě obsahující dva přestavníky pro levou výhybku a dva přestavníky pro pravou výhybku.


Detail jednoho z přestavníků prodávaných v čtyřsadě z předchozího obrázku.

Informace o cenách a aktuální nabídce najdete v ceníku kolejiva Z

nahoru

 

 

Home ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.