AC4400CW

 

 

Motorové lokomotivy GE AC4400CW

GE AC4400CW byly do roku 2004 nejprodávanějším typem motorové lokomotivy se střídavým přenosem výkonu v Severní Americe. Prodávalo se jich přibližně 2.5x více, než konkurenčních EMD SD70MAC. Do roku 2002 jich bylo vyrobeno 2362 (průměrně 263 kusů ročně) a další byly vyrobeny ještě poté. Vedoucí úloha ve výrobě motorových lokomotiv tehdy byla rozdělena takto: ve střídavých lokomotivách vedla General Electric s typem AC4400CW, ve výrobě lokomotiv se smíšeným přenosem výkonu vedla EMD se svým typem SD70.

Lokomotivy GE4400CW byly nakupovány především pro nejtěžší nákladní dopravu. Vozí hlavně těžkotonážní soupravy přepravující uhlí, obilí a podobně. V provozu často nahradily starší stroje typů SD40-2 a SD60. Dvě AC4400CW nahradily většinou tři starší, méně výkonné lokomotivy. Přitom se ušetřily i mzdové náklady, protože postrkové SD40-2 musely být obsazeny strojvedoucím. Jak nových lokomotiv AC4400CW v provozu přibývalo, dostávaly se v nákladní dopravě i na ostatní výkony (to platí především pro dráhy Union Pacific a CSX, které jich mají nejvíce). Lokomotivy jsou univerzální i z hlediska své použitelnosti pro různé klimatické podmínky a tak mohou jezdit po celé severoamerické železniční síti.

technické údaje a provedení lokomotivy

Lokomotiva měří 22300 mm přes spřáhla, střecha kabiny je 4670 mm nad TK. Hmotnost lokomotivy ve standardním provedení je 187 - 188 t (údaje v literatuře se různí), lokomotiva se dodává také v těžkém provedení s hmotností 196 tun. Pohání ji čtyřdobý vznětový motor typu 7FDL16 o výkonu 3280 kW (4400 koní), který má litou klikovou skříň. Plně vyzbrojená lokomotiva obsahuje 18.9 m³ nafty (16200 kg) v palivové nádrži, 1550 l zásob oleje, 1440 l upravené vody v chladícím okruhu a 1.13 m³ písku rozděleného mezi přední a zadní písečník.

Podle přání zákazníka jsou lokomotivy variantně vybavovány dvěma typy podvozků. První, standardní možností je podvozek HiAd (high adhesion = vysoká adheze), který se na lokomotivách GE používá již od typu Dash 9. Oproti starším podvozkům umožňuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti lokomotivy na jednotlivá dvojkolí a tím i lepší využití adheze (jak je to uděláno není z popisu jasné, ale patrně jde o některý ze známých způsobů přiblížení se ideálu mechanického optima). Druhou možností je použití nového podvozku GE s radiálně stavěnými dvojkolími. Podvozek GE Steerable snižuje míru opotřebení kol a kolejnic v obloucích. V každém podvozku jsou tři dvojkolí o průměru 1067 mm, poháněná střídavými trakčními motory typu GEB13. Tažná síla při rozjezdu činí 800 kN, trvalá tažná síla 645 kN. Pomocí elektrodynamické brzdy lze vyvinout brzdnou sílu až 436 kN.

Lokomotiva je kapotového provedení a je typickou představitelkou soudobého řešení těchto lokomotiv v Americe. Oproti našim zvyklostem i starším americkým lokomotivám již přední, krátký představek neobsahuje žádná důležitější zařízení související s pohonem lokomotivy a je všeobecně považován za součást kabiny strojvedoucího. Je v něm umístěn pouze písečník, který pojme 0.57 m³ písku, zbytek představku vyplňuje zázemí kabiny strojvedoucího. Hlavním úkolem předního představku je vytvářet deformační zónu chránící lokomotivní četu v případě nehody. Vlastní stanoviště strojvedoucího poskytuje výborný výhled dopředu širokým dvoudílným oknem přes nízký přední představek. Nemá žádné boční dveře, přístup do kabiny je z přední plošiny dveřmi umístěnými v čele představku. Druhé dveře vedou ze zadní stěny kabiny na pravý ochoz dlouhého představku. Toto provedení, které zlepšuje výhled dopředu na trať, zvyšuje bezpečnost a komfort obsluhy a omezuje přenos vibrací a hluku na stanoviště strojvedoucího bývá všeobecně označováno jako "moderní kabina", "severoamerická kabina" nebo "široká kabina" (písmeno W = wide v typovém označení lokomotivy).

Za kabinou následuje dlouhý (zadní) představek. V části bezprostředně navazující na kabinu je dole umístěn měničový blok a nad ním odporník EDB. Měničový blok obsahuje šest IGBT měničů (pro každý trakční motor jeden), a podobně jako je tomu u dalších moderních amerických lokomotiv vysokého výkonu, přesahuje i u AC4400CW šířku představku a zabírá část prostoru tradičně vyhrazeného pro levý ochoz lokomotivy. (Z tohoto důvodu kabina strojvedoucího nemůže mít dveře vedoucí přímo na levý ochoz.) Za měničovým blokem již začíná prostor obsahující hlavní pohonnou jednotku. Postupujeme-li odpředu, tak nejprve narazíme na třífázový trakční alternátor (a pod ním umístěný alternátor pomocných pohonů) a poté na naftový motor typu 7FDL16. Na konci dlouhého představku je nahoře chladící blok, rozšířený ve tvaru "křídel" na celou šířku lokomotivy. Na úplném konci dlouhé kapoty je zadní písečník.

Palivová nádrž je zavěšena pod hlavním rámem lokomotivy mezi podvozky. Na nádrži je umístěn také návěstní zvonec.

výroba

Prototyp byl vyroben v červnu 1993. Hned v následujícím roce se rozeběhla sériová výroba, 68 lokomotiv si tehdy rozdělily dráhy CSX, C&NW a UP. Nejúspěšnějším rokem byl hned ten další - 1995, kdy bylo vyrobeno 497 lokomotiv. Od té doby pokračovala výroba více méně ustáleným tempem kolem 250 strojů ročně. Hodně objednávek přišlo v roce 2004, na jehož konci byla výroba z důvodu zavedení nových emisních limitů EPA ukončena. Po tomto datu by již mohly být vyrobeny pouze lokomotivy na vývoz. Přímým následníkem je nová lokomotiva GE ES44AC.

Přehled vyrobených lokomotiv typu GE AC4400CW:

dráha označení počet výroba poznámka
Burlington Northern Santa Fe 5600-5653 54 1999, 2003  
5654-5717 5838-5840 a další 348 2004 nová objednávka
CSX Transportation 9100-9102 3 1994 ověřovací série, přečíslovány na CSX 1-3, CSX 2 dostala podvozky GE Steerable
9103-9120, 22-173 170 1994-1996 9103-9120 přečíslovány na CSX 4-21
201-599 399 1996-2002   podvozky GE Steerable, od čísla 495 v těžkém provedení
5101-5122 22 2002  podvozky GE Steerable, těžké provedení
Canadian Pacific 9500-9683 184 1995-1998 od čísla 9583 podvozky GE Steerable
8500-8580 81 1998 podvozky GE Steerable
8600-8655 56 2001 podvozky GE Steerable, 8651-8655 nejprve najaty, později odkoupeny
9700-9740, 9750-9784 76 2003 podvozky GE Steerable
Chicago & North Western 8801-8835 35 1994 nyní UP 6703-6737
CIT Group (CEFX) 1001-1025 25 2001  
1026- 34 2004 pronajaty CP
Ferromex 4500-4549 50 1999 podvozky GE Steerable
Ferrosur 4400-4429 30 2000, 2003 podvozky GE Steerable
General Electric 2000  1 1993 prototyp
General Electric Leasing (GECX) 4000-4009 10 1997 pronajaty, později odprodány UP, nyní UP 7000-7009
Kansas City Southern 2000-2049 50 1999 podvozky GE Steerable
Quebec Cartier Mining 18-29 12 2002 podvozky GE Steerable
Southern Pacific 100-378 279 1995 nyní UP 6148-6424
Transportación Ferroviaria Mexicana 2600-2674 75 1998, 2000 podvozky GE Steerable
Union Pacific* 5700-5981 282 2001-2003  
5982-6039 58 2004 ve výrobě, původní objednávka byla později zvýšena na 195 ks
6430-6699 270 1997-2000  
9997-9999 3 1994 ověřovací série, později přečíslovány na UP 6700-6702
6738-6887 150 1995-1996 6885-6887 s podvozky GE Steerable, později nahrazeny podvozky HiAd
6995-6999 5 1999  
7080-7262 183 1997-1999  
7267-7297 31 1999 (-2000)  

*) pozn.: Lokomotivy UP jsem seřadil podle čísel, lokomotivy byly totiž často dodávány napřeskáčku, tak, jak se v přeplněném číslovacím plánu UP uvolňovaly souvislejší intervaly. I s převzatými lokomotivami jsou lokomotivami AC4400CW souvisle vyplněny intervaly: 5700-6039, 6148-6424, 6430-6887, 6995-7009, 7080-7262 a 7267-7297.

Model lokomotivy AC4400CW ve velikosti N vyrábí Kato.

nahoru
Označování
BQ23-7
B30-7A
C30-7
P40 a P42
AC4400CW
ES44AC
ES44DC

 

 

Home ] Označování ] BQ23-7 ] B30-7A ] C30-7 ] P40 a P42 ] [ AC4400CW ] ES44AC ] ES44DC ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.