Dřevařské vozy
Na konci roku 2002 se firma Micro-Trains vydala ve stopách své
mateřské firmy Kadee a představila svůj první model vozu lesních drah. V roce
2004 vyrábí již dvě varianty vozu a věřím, že jejich počet u dvojky neskončí.
Vozy Kadee, vyráběné v měřítku H0 si můžete prohlédnout
na samostatné stránce.
Vůz délky 9.1 m naložený kmeny různého průměru. Vozu s takto nápadnými
podvozky by jistě lépe slušela dvojkolí s nízkými okolky (MTL je k modelu
přikládá, ale pro fotografování jsem ponechal klasická dvojkolí).
předloha
Severoamerické lesní dráhy byly poměrně různorodé, ale vozový park měly
všechny podobný. Vozy používané na tak rozsáhlém území se samozřejmě navzájem
trochu lišily, ale v zásadě to byly jen drobné odchylky od několika
základních konstrukcí oplenových vozů s podvozky archbar. Vlastně to ani nebyly
ve všech případech pravé opleny, na některých vozech totiž nebyly upevněny
otočně.
Provozně byly vozy lesních drah vázány na svoji domovskou dráhu, případně
její smluvní partnery z nejbližšího okolí. I když bylo hodně lesních drah
normálněrozchodných, vozy rozhodně nesměly do volného oběhu, tím spíše, že
většinou používaly podvozky archbar, u vozů volného oběhu zakázané již v roce
1938. Proto také vozy nemusely mít žádné nápisy.
V čele souprav oplenových vozů často stávaly lokomotivy zvláště konstruované
na provoz v obtížných sklonových a směrových podmínkách lesních drah. Byly to
parní lokomotivy s kloubovými hřídeli a převody v pohonu, soustav Shay, Climax,
Haisler apod. Používaly se samozřejmě i běžnější konstrukce, v novější době také
menší motorové lokomotivy běžných typů.
Detail vozu s páteřovým rámem.
model Micro-Trains
Vozy s páteřovým rámem délky 12.2m (40’) a 9.1m (30’)
Model delšího vozu byl uveden na trh v prosinci 2002 a je označen řadou katalogových čísel
113000, později (v květnu 2005) byl ještě vyroben v modernějším provedení
s klanicemi (řada katalogových čísel
114000). Model kratšího vozu byl uveden v květnu 2004 a je v katalogu označen číselnou
řadou 113500.
Podobně jako dřevařské vozy Kadee, jsou i tyto modely vyrobeny převážně z
kovu (podvozky MTL jsou ovšem plastové). Kovový je tedy i hlavní páteřový
nosník, který byl u skutečných vozů tvořen dřevěným trámem. Pěkným detailem je řetěz na upoutání
nákladu. Je totiž také kovový a je to opravdový řetěz - co více si od modelu přát.
To že skutečné vozy neměly žádné nápisy působí firmě Micro-Trains určitý
mentální problém. Má totiž zásadu, že nikdy neopakuje výrobu vozu ve stejném
nátěru a se stejným číslem. V tomto případě to zatím řeší tak, že model je
pokaždé nabízen s jiným nákladem dřeva. A tak už tu byl vůz naložený jediným
obřím polenem, jaké se svážely ze sekvojových lesů, i vůz naložený svazkem kmenů
o průměru odpovídajícím lesům, které známe my.
Krátké dvounápravové opleny
Model byl uveden v únoru 2006 a je označen řadou katalogových čísel
113700. Představuje krátké oplenové vozíky, koncepčně podobné těm, které
se používaly i na našich lesních drahách. Mají zajímavý pojezd, který je
rozsochový a nevychází tedy z koncepce diamond, dominantní u amerických
čtyřnápravových vozů. Vozíky mají spřáhla na obou koncích, ale v loženém stavu
jsou vždy dva vozy spojeny jen nákladem a používají se pouze spřáhla na vnější
straně pro spojení s lokomotivou a okolními vozy. Teprve v prázdném stavu se
použijí všechna spřáhla. Vzhledem k mizivé hmotnosti modelu (navíc s plastovými
dvojkolími) se ale nedoporučuje jezdit s prázdnými opleny. Prodávají se sice i
samostatně, ale poslouží nejspíše k modelování odstavených vozíků, nebo je
můžete naložit nákladem vlastní výroby.
Přehled typů dřevařských vozů v
sortimentu MTL